RELASI ANTARA KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK DAN KEAKTIFAN BELAJAR MATEMATIK SISWA SMP YANG MENGGUNAKAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION BERBANTUAN GEOGEBRA

Authors

  • Citra Megiana Pertiwi IKIP Siliwangi
  • Tiya Fitriani IKIP Siliwangi
  • Muhammad Afrilianto IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p513-524

Keywords:

Mathematical Problem-Solving Abilities, Mathematical Learning Activeness, Realistic Mathematics Education Approach, GeoGebra

Abstract

The balance between cognitive and mathematical affective abilities is very important to be mastered by students in order to face future challenges. Background of the research is based on the students’ low ability of mathematical problem solving and mathematical learning activeness. The purpose of this research is finding the relation between students’ mathematical problem-solving ability and students’ mathematical learning activeness by using Realistic Mathematics Education approach using GeoGebra. The method in this research is the experimental research in the form of pre-test-post-test Control Group Design. In addition, the population for this research is the entire Public middle schools (SMP Negeri) in West Bandung regency. From all public middle schools in West Bandung, a school named SMP Negeri 3 Batujajar is randomly selected, and two classes of the 1st-gradestudents of the school are selected as the research sampling data. The first class becomes an experimental class which gains learning using GeoGebra assisted realistic mathematics educational approach and the other class gets common learning. The result of the research shows that there is a more positive relationship between mathematical problem-solving ability and mathematical learning activeness of learning by using Realistic Mathematics Education approach with GeoGebra rather than using common learning. In addition, the approach gives positive impacts, such as more interactive learning, understanding concepts, and more meaningful learning.

Author Biographies

Citra Megiana Pertiwi, IKIP Siliwangi

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika

Tiya Fitriani, IKIP Siliwangi

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika

Muhammad Afrilianto, IKIP Siliwangi

Dosen Program Studi Pendidikan Matematika

References

Anisa, W. N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik untuk Siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(1).

Borneo, D., & Rabiman. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Diklat Sistem Injeksi Bahan Bakar Bensin Pada Siswa Kelas XII TKR SMK Muhammadiyah Cangkringan Sleman Yogyakarta. Taman Vokasi, 3(1).

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–10.

Erlina, A., & Zakaria, E. (2014). Kesan penggunaan perisian geogebra ke atas keupayaan penyelesaian masalah dan pencapaian matematik pelajar. Jurnal Pendidikan Matematik, 2(1), 51–64.

Fauziah, A. (2010). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Melalui Strategi REACT. Forum Kependidikan, 30(1), 1–13.

Fitriani, N. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Self Confidence Siswa SMP Yang Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2), 341–351.

Hadi, S., & Radiyatul. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(1), 109–118.

Khasanah, N. U. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemacahan Masalah Matematika Melalui Strategi Realistic Mathematics Education Berbasis Group Investigation. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Mardiyan, R. (2012). Dalam Pembelajaran Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma Negeri 3 Bukittinggi Dengan Metode Bermain Peran ( Role Playing ). Jurnal Pakar Pendidikan, 10(2), 151–162.

Muchlis, E. E. (2012). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 1.01 Padang. Jurnal Exacta, X(2), 136–139.

Ningsih, S. (2014). Realistic Mathematics Education : Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. JPM IAIN Antasari, 01(2), 73–94.

Nopiyani, D., Turmudi, & Prabawanto, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 45–52.

Nur, I. M. (2016). Pemanfaatan Program Geogebra dalam Pembelajaran Matematika, 5(1), 10–19.

Rahmawati, E. D. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sosiologi Pada Siswa Kelas X 3 SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Sosialitas, 2(1).

Ruseffendi, E. T. (2010). Dasar–Dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Eksakta Lainnya (Cetak Pert). Bandung: Tarsito.

Sulastri, Marwan, & Duskri. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Βeta, 10(1), 51–69.

Suprika, G. (2014). Pengaruh Penerapanmodel Pembelajaran Kooperatif Co-op Co-op dengan Strategi Belajar Aktif Index Card Match (ICM) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 23 Pekanbaru. UIN SUSKA Riau Pekanbaru.

Wahyu, H. (2014). The Implementation of MEAs Instruction to Students’ Mathematics Problem Solving and Connecting Ability. In Proceeding of International Conference on Research, Implementation and Education of Mathematics and Sciences 2014. Yogyakarta State University.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1(2), 128–139.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika (Pertama). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Downloads

Additional Files

Published

2018-07-10

Issue

Section

Articles