ANALISIS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT)

Authors

  • Helmi Nurlela IKIP Siliwangi
  • Anik Yuliani IKIP Siliwangi
  • Luvy Sylviana Zanthy IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Matehematics, Contextual, Number Head Together

Abstract

This study aims to determine the implementation and students response of mathematics learning through a contextual approach with a Number Head Together (NHT) type of learning model.this study use descriptive methods, namely research that can be understood at a research procedure that utilizies descriptive data. The subjects of this study were students of class VII A SMP PGRI Leuwi Gajah for the 2019/2020 academic year even semester. The instruments used questionnaires for student responses. The results showed that learning with the contextual approach of the NHT model was running according to the lesson plans that had been provided and for students responses showing positive results. Students become more active in participating learning so that learning becomes more fun.

References

Alpristary, G. (2018). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Aritmatika Sosial Dikelas Vii Mts Swasta Taman Pendidikan Islam (Tpi) Sawit Seberang Tahun Pelajaran 2017/2018. VII(2).

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). ISSN 2089-8703 ( Print ) PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS ALTERNATIVE SOLUTIONS WORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIK Abstract This research is motivated by the low ability of mathematical creative thinking of high school studen. AKSIOMA, 6(2), 225–233.

Aripin, U., Setiawan, W., & Hendriana, H. (2019). CRITICAL THINKING PROFILE OF MATHEMATICS IN. Journal of Educational Experts (JEE), 2(2), 97–106.

Darmaji. (2020). Edufisika : Jurnal Pendidikan Fisika Volume 5 Nomor 1 , Juni 2020. 5.

Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial. 5(1), 17–26.

Fatimah, A. T., & Zakiah, N. E. (2018). DALAM PEMECAHAN MASALAH KONTEKS PEMASARAN PROCEDURAL FLUENCY IN MATHEMATICAL PROBLEM-SOLVING. 3(2), 141–150.

Fatkhur, H. (2017). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT) DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SEGIEMPAT KELAS VII MTS MATHOLI’UL FALAH.

Firmansyah, Y. (2011). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT ( NUMBERED HEADS TOGETHER ) BERBANTUAN MEDIA SIMULASI PHET TERHADAP AKTIVITAS Email : king_yopie@yahoo.com. 97–102.

Harahap, D. handayani, & Syarifah, R. (2015). STUDI KASUS KESULITAN MATEMATIKA.

Hasibuan, I. (2014). MODEL PEMBELAJARAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING). Logaritma, II(01), 1–12.

Khairiyah, U. (2019). Respon Siswa Terhadap Media Dakon Matika Materi KPK dan FPB pada Siswa Kelas IV di SD / MI Lamongan. Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 197–204.

Khoiriyah, S. (2018). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT. Journal Edumath, 4(2), 30–35.

Kistian, A. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER ( NHT ) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA DI KELAS IV SDN 4 BANDA ACEH. GENTA MULIA, IX(2), 71–82.

Matematika, P. (2019). Peran Pendidikan Matematika di Era Globalisasi. 5(1), 534–541.

Nazliah, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran NHT (Numbered head Together) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Sub Materi Pokok Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 3(2), 19–23.

Pradana, L. N. (2015). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN BANGUN RUANG SISI DATAR. Premier Educandum, 5, 103–102.

Rahmah, N. (2013). HAKIKAT PENDIDIKAN MATEMATIKA Oleh: Nur Rahmah. 1–10.

Sulastri, A. (2016). PENERAPAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM SISWA SEKOLAH DASAR.

Susanto, A. (2019). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MTEMATIKA MELALUI MEDIA BALOK. III, 13–22.

Suwangsih, E., Indonesia, U. P., Purwakarta, K., & Pendahuluan, A. (2016). Metodi DIdaktik Vol. 10, No. 2, Januari 2016. 10(2), 27–36.

Yuliani, A. (2015). MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK PADA MAHASISWA MELALUI PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL). 4(1), 1–9.

Yuliardi, R. (2017). Analisis Terhadap Kesulitan Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Aspek Psikologi Kognitif. 3(1), 23–30.

Downloads

Additional Files

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles