PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MODEL TREFFINGER BERBANTUAN APLIKASI GEOGEBRA PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR DI KELAS VIII SMP

Syarul Ramadhan, Alzaber Alzaber, Agus Dahlia, Rahma Qudsi

Abstract


This study aims to produce valid mathematics learning tools. The development of the device in this study uses the Plomp development model which is divided into 5 phases, namely initial investigation, design, relation/construction, test, evaluation and revision and implementation. The data collection instruments used were in the form of RPP validation sheets and LKPD validation sheets. Data collection techniques were carried out by collecting validation questionnaires that had been filled out by experts. The data analysis technique used is validation data analysis. The results of the analysis of device validation data on the data obtained from the three validators obtained an average RPP validation score of 81.6% which is included in the fairly valid category which can be used but needs minor revisions. The average score of LKPD validation is 78.67% which is included in the fairly valid category that can be used with minor revisions. Furthermore, the RPP and LKPD were revised according to the validator's suggestion so that a mathematics learning device with the Treffinger model with the help of the Geogebra application was produced on valid flat-sided geometry material, which the device was feasible and could be used in the learning process.

Keywords


Geogebra Application, LKPD, Treffinger Model, Learning Device Development, RPP

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: Unissula Press.

Afnan, Ikhsan, M., & Duskri, M. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Kemandirian Belajar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Treffinger. Jurnal Numeracy, 7(1), 123–136.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Azka, R., & Santoso, R. H. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kalkulus untuk Mencapai Ketuntasan dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 78–91.

Bararah, I. (2017). Efektifitas Perencanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal MUDARRISUNA, 7(1), 131–147.

Ekawati, A. (2016). Penggunaan Software Geogebra dan Microsoft Mathematic dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 148–153.

Fatimah, N. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Treffinger untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Materi Optika Geometris Kelas X MAN Blora Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Islam Negeri Walisongo.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Juniantari, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Pendidikan Karakter Dengan Model Treffinger Bagi Siswa SMA. Journal of Education Technology, 1(2), 71–76.

Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Marsa, Hala, Y., & Taiyeb, A. M. (2016). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Pendekatan Ilmiah Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Biologi Kelas VII Peserta Didik SMP Negeri 2 Watampone. Jurnal Sainsmat, 5(1), 42–57.

Mulyani, E. (2017). Ekonomi Pembangunan. Yogyakarta: UNY Press.

Nurmita, F., Hatma, T. F., & Selviani, D. (2019). Penemuan Terbimbing Menggunakan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 39–45.

Nursilawati, I., Nurhikmayati, I., & Santoso, E. (2020). Perbandingan Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Melalui Pembelajaran Treffinger dan Creative Problem Solving. Jurnal THEOREMS (The Origin Research of Mathematics), 5(1), 32–40.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan.

Prabowo, C. A., Ibrohim, & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1090–1097.

Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PkM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 11–19.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59–72.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Undang Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.

Zetriuslita, & Alzaber. (2020). Model Model Pembelajaran Sesuai Tuntutan Kurikulum 2013 (Pelatihan untuk Guru-Guru SMP Kampar Kiri Hilir Kabupaten Kampar). Community Education Engagement Journal, 2(1), 30–37.

Zetriuslita, & Anggraini, L. M. (2019). Pelatihan Menjadi Pendidik Inovatif, Motivatif dan Menyenangkan. Community Education Engagement Journal, 1(1), 67–72




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p1083-1092

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats