PENGGUNAAN MODUL PENGAJARAN TUTORIAL DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN MATERI SPLDV SISWA KELAS VIII SMP PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DARING

Authors

  • Lia Devi Meitasari IKIP Siliwangi
  • Masruroh Handayani IKIP Siliwangi
  • Aflich Yusnita Fitrianna IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Tutorial teaching modules, online learning, math

Abstract

This research is a classroom action research. The problem formulated in this research is whether the use of SPLDV material tutorial teaching modules can help improve the understanding of junior high school students in one school in the city of Cimahi? The purpose of this study was to examine the understanding ability of grade VIII junior high school students using tutorial teaching modules during online learning. The target indicator in this study is the result of each cycle test which shows an understanding of the concept of the SPLDV material. This research procedure consists of: (1) planning, (2) implementing the action, (3) observation and evaluation, and (4) reflection. The results of this study indicate that the understanding of the concept of the SPLDV material for class VIII junior high school students at one junior high school in the city of Cimahi has increased from the test results tested with an average value that continues to increase each cycle, namely in cycle 1 74.7 to 78.5 in the cycle. 2 and becomes 93.6 in cycle 3.

References

Anwar, B., & Asriani. (2013). Penerapan Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 224–239.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6.

Arifin, U., Purwasih, R., & Santana, F. D. T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis ICT Kepada Guru-Guru SDIT dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis pada Konsep Geometris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 380–387.

Huzaimah, P. Z., & Amelia, R. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa Dalam Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 533-541.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siwa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993.

Paujiah, S. R., & Zanthy, L. S. (2020). Kesulitan Siswa Smp Kelas Viii Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV). Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 281.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. 3, 42–47.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. 5(1), 55.

Safitri, H. I., & Harun, H. (2020). Membiasakan Pola Hidup Sehat dan Bersih pada Anak Usia Dini Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 385.

Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.

Sari, R. H. N. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana. In Seminar Nasional matematika dan pendidikan matematika UNY (Vol. 8). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Studi at Home : Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Proses Pemjbelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 20–26.

Wati, A. (2018). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Kelas VIII MTsS MHD Bunga Tanjung. DSpace.

Wijaya, R., Lukman, M., & Yadewani, D. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pemanfaatan E-Learning. Dimensi, 9(2), 307–322.

Downloads

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles