PEMBELAJARAN MATEMATIKA MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA : KAJIAN META ANALISIS

Azizah Kholili, Shoffan Shoffa, Sandha Soemantri

Abstract


This study aims to determine which types of approaches, levels of education and learning materials are effective when applying the Discovery Learning model to students' creative thinking skills in learning mathematics. The research method is a meta-analysis study of 9 (nine) studies in national journals from 2015-2021 (June) with data collection techniques using Non-probability Sampling and data processing begins with data collection, coding, editing and tabulation. Meta-analysis research shows that learning mathematics using the Discovery Learning model is more effective when applied using a scientific approach at the junior high school level with learning materials for spatial structures.


Keywords


learning model, discovery learning, creative thinking ability

Full Text:

PDF

References


Alam, S. (2019). Higher Order Thinking Skills (HOTS): Kemampuan Memecahkan Masalah, Berpikir Kritis dan Kreatif dalam Pendidikan Seni untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0 pada Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 790–797.

Anwar, R. (2005). Meta Analisis. Bandung : Bagian Obstetri dan Ginekologi Fakultas Kedokteran UNPAD.

Fitmawati, E. E. (2016). Eefetivitas Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perbandingan Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Skripsi, 01(08), 1–13.

Gazali, R. K. (2017). Effect Size Pada Pengujian Hipotesis [Sanata Dharma University]. In Journal of Chemical Information and Modeling. https://www.oecd.org/dac/accountable-effective-institutions/Governance Notebook 2.6 Smoke.pdf

Indiastuti, F. (2016). Pengembangan Perangkat Model Discovery Learning Berpendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu. In Jurnal Pendidikan Matematika JPM RAFA (Vol. 2, Issue 1).

Masturoh, I., & Anggita, N. (2018). Metodologi PenelitianKesehatan. In Bahan Ajar Rekam Medis dan Informasi Kesehatan (RMIK).

Masyhur, F. (2017). Penelitian e-Government di Indonesia: Studi Literatur Sistematis dari Perspektif Dimensi Pemeringkatan e-Government Indonesia (PeGI). JURNAL IPTEKKOM : Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi, 19(1), 51. https://doi.org/10.33164/iptekkom.19.1.2017.51-62

Mawaddah, S., Maryanti, R., Matematika, P., Universitas, F., Mangkurat, L., Brigjen, J., Hasan, H., Kayu, B., & Banjarmasin, T. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning) (Vol. 4, Issue 1).

Meika, I., & Sujana, A. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 8–13. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2025

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. made A. (2017). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Basicedu, 3(1), 21–26. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i1.62

Nurhasanah, Sutrisno, L., & Tiur M.S, H. (2015). Pengaruh Problem Based Learning pada Hasil Belajar Fisika: Sebuah META-ANALISIS Artikel Jurnal Online Indonesia. 151, 10–17. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886

Putra Priatmoko, A., Karim, & Sukmawati, R. A. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa melalui Pendekatan Matematika Realistik. 1–85.

Rafika, A. S., Yunan Putri, H., & Widiarti, F. D. (2017). Sebagai Sumber Baru Untuk Kutipan. Jurnal Cerita, 3(2), 13. https://core.ac.uk/download/pdf/285996222.pdf

Risdianto, E. (2019). Kepemimpinan dalam Dunia Pendidikan di Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0. ReseachGate, April, 1–12. https://www.researchgate.net/publication/332423142_ANALISIS_PENDIDIKAN_INDONESIA_DI_ERA_REVOLUSI_INDUSTRI_40

Rudiyanto, H. E. (2014). Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik bermuatan Karakter untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Premiere Educandum, 4(3), 41–48.

Saputra, H. (2018). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Pada Siswa Sekolah. E-Journal, 1, 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View JPMI Stats