IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK BERBANTUAN E-LEARNING PADA KONSEP RELASI DAN FUNGSI UNTUK SISWA MTs NEGERI 1 KOTA CIMAHI

Authors

  • Kiki Amanda IKIP Siliwangi Bandung
  • Ratni Purwasih IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Scientific Approach, E-learning

Abstract

The low understanding of students about relations and functions online learning, therefor need to improve of teaching to students, with implementing online learning with scientific approach assisted by e-learning. The problem formulated is how to implement online learning using scientific approach assisted by e-learning the concept relations and functions for students of MtsN 1 Cimahi City? The aim is to find the implementation of online learning using scientific approach assisted by e-learning the concept relations and functions for students of MtsN 1 Cimahi City. This research was conducted on students class VIII-A MTsN 1 Cimahi City in even semester with 32 students. The method used is descriptive qualitative. The instrument is 5 essay questions. The procedure is initial test, test 1 and 2. The source is the results of student answers and student observation sheets. The scientific approach uses 5 indicators namely observing, asking, reasoning, trying, and communicating. The processing technique is to find the average value of students using Microsoft Excel. The average score of students continued from pretest to test 2, from 39,00,65.00 and 76.23. So be concluded that scientific approach using observing, asking, reasoning, trying, and communicating can improve student’s understanding of the concepts relations and functions.

References

Afanti, A. M., Fadillah, S., & Hartono. (2020). Analisis Miskonsep Siswa dalam Menyelesaiakan Soal pada Materi Lingkaran Menggunakan Certainty Of Response Index (CRI) di Kelas VIII SMP Negeri 9 Pontianak. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika, 2(1), 39–50.

Anggraeni, R. K., & Kurino, Y. D. (2019). Implementasi Pendekatan Saintifik dengan Model Project Based Learning (PJBL) pada Pembelajaran Matematika. In Serminar Nasional Pendidikan (Vol. 4).

Dewi, D. P., Mediyani, D., Hidayat, W., Rohaeti, E. E., & Wijaya, T. T. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Dan Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(6), 371. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i6.p371-378

Erny, Haji, S., & Widada, W. (2017). Pengaruh Pendektan Saintifik Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 1 Kepahiang. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(1), 165–173.

Hasratuddin. (2018). Permasalahan Pembelajaran Matematika Sekolah dan Alternatif Pemecahannya. Pythagoras, 4, 67–73.

Hendriana, H., & Afrianto, M. (2017). Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru.

Mahara, Y., & Hasbi, M. (2018). Pembelajaran Operasi Hitung Bilangan Pecahan Menggunakan Model Kooperatif Tipe TPS pada Siswa Kelas VII MTs Negeri 1 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 91–96.

Maryani, M., Effendi, H., & Sabantaro, H. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik dalam Proses Belajar Mengajar Siswa Kelas VIII Materi Lingkaran. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(2), 65–74. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v7i2.1053

Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pendemi Covid-19 Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Of Islamic Education, 2(1), 1–12.

Nurazizah, S., & Nurjaman, A. (2018a). Analisis Hubungan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa pada Materi Lingkaran. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 361–370. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.361-370

Nurazizah, S., & Nurjaman, A. (2018b). Analisis Hubungan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 361. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p361-370

Purwasih, R., Aripin, U., & Fitrianna, A. Y. (2018). Implementasi Pembelajaran Worksheet Berbasis ICT Untuk Peningkatan Kemampuan High Order Mathematical Thinking (HOMT) Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 57–65.

Putri, N. L. A. S., Manuaba, I. B. S., & Putra, I. K. A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Model Pembelajaran Penemuan Berbantuan Multimedia Pengetahuan IPA. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–11.

Setiawardhani, R. T. (2013). Pembelajaran Elektornik (E-learning) dan Internet dalam Rangka Mengoptimalkan Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Unswagati, 1(2), 82–96. http://fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/edunomic/article/download/21/20

Sumaryati, E. (2013). Pendekatan Induktif-Deduktif Disertai Strategi Think-Pair-Square-Share Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Berpikir Kritis Serta Disposisi Matematis Siswa Sma. Infinity Journal, 2(1), 26. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.22

Yodha, S. A., Abidin, Z., & Adi, E. P. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan E-learning Dalam Mata Kuliah Manajemen Sistem Informasi Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 181–187.

Downloads

Published

2021-11-23

Issue

Section

Articles