ANALISIS KESALAHAN SISWA KELAS IX DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI TEOREMA PYTHAGORAS

Authors

  • Idzni Nur Hafizah Ikip Siliwangi
  • Chandra Novtiar IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Understanding, Pythagoras theorem

Abstract

Article is one of the research results written to analyzeor assess an activity that has a problem. This research is closely related to a problem that occurs in schools with certain materials.  The purpose of this study was to analyze the results of the students' mathematical understandingof pythagoras theorem material. Pythagoras material is a subject matter that must be mastered or understood by students with the purpose to add student insightinto the next material.   Therefore,  this research is very useful in assessing and knowing the extent to which students understand the material. This research was conducted to grade IX students of SMPN 2 Cibeber, the total number of students is  19 people consisting of 8 male students, and 11 female students. The research provided  results, that the ability of students are low in terms of understanding the problems given.

References

Akbar, M. Z. I., Rohaeti, E. E., & Senjayawati, E. (2019).Efektifitas Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Pendekatan (Ctl) Pada Materi Teorema Pythagoras untuk Siswa SMP. Journal on Education,1(2), 142–150.

Arifin, M. S., & Siswono, T. Y. E. (2020). Miskosepsi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Teorema Pythagoras. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(2), 461–467.

Jupri, A. (2019). Geometri dengan pemecahan dan pemecahan masalah. Jakarta: Bumi Aksara

Kholidah, I. R., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. 12–13.

Marasabessy, R. (2021). Teorema Pythagoras : Aplikasinya terhadap Teorema Heron dan Dimensi Tiga. 4, 743–754.

Maylinda Ayu Saputri, Puguh Darmawan, N. P. (2019). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII dalam Pemecahan Masalah Teorema Pythagoras.Universitas PGRI Banyuwangi , Banyuwangi , Indonesia Email : putrimaylinda.mp@gm. 153–159.

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self Confidence Siswa MTs Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung, 9(1), 16–25.

http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/didaktik/issue/view/18

Resliana, E. D., & Nurmeidina, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep Teorema Phytagoras. Conference Proceeding Library. https://urbangreen.co.id/proceeding/index.php/library/article/view/4

Sari, A. S. (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa pada Materi Teorema Pythagoras Ditinjau dari Gaya Kognitif. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1–8.

Sari, W. P., Purwasi, L. A., & Yanto, Y. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 387–401. https://doi.org/10.36526/tr.v4i2.1009

Setiawan, E. A., & Nurhidayah, D. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengerjakan Soal Teorema Pythagoras Berdasarkan Teorema Kastolan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal EDUPEDIA Jurmas: Jurnal Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 5(2).

Siti, R. A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa MTs dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Teorema Pythagoras. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 433–442

Usman Fauzan, A., & Aldila Afriansyah, E. (2017). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition dan Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 68–78.

Wahyuni, A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.10022

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-29

Issue

Section

Articles