ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS VII PADA MATERI BENTUK ALJABAR DI MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Kesi Septripiyani IKIP Siliwangi
  • Chandra Novtiar IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Understanding concepts, algebraic forms

Abstract

This research was motivated by the low ability to understand mathematical concepts of algebra students during the Covid-19 pandemic. The purpose of this study was to describe the ability to understand the concepts of seventh grade students at MTs An naiim Bandung in learning mathematics in algebraic forms. The method used is descriptive qualitative research, data collection techniques used in this study are through tests, interviews and documentation. The analytical technique used in this study is a qualitative descriptive analysis technique. Based on the results of the analysis and discussion of research, namely the category based on the ability to understand mathematical concepts very high gets a percentage of 4.17%, the high category gets a presentation of 8.33%, the middle category gets a percentage of 25%, the low category gets a percentage of 30.83%, the very low category gets a percentage. the percentage is 33.3%. So it can be concluded from the results of the students' ability to understand mathematical concepts that students' abilities are still very low in algebraic form material.

References

Abdur R. A. (2016). Matematika Kelas VII Pada Sekolah Menengah / Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud

Adhiska, D. P., Fathurrohman, M., & Khaerunnisa, E. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Pada Materi Aljabar. Wilangan, 1(1).

Annajmi. (2016). Peningkatan Kemampuam Pemahaman Matematik Siswa SMP Melalui Metode Penemuan Terbimbing Berbantu Software Geogebra. Jurnal Mathematics Education and Science, 2(1), 1-10.

Arifah, Ummi, S., & Aziz, A. (2017). Menumbuhkembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Guided Discovery. Jurnal UNION Pendidikan Matematik, 5(3), 263-272. (https://doi.org/10.30738/.v5i3.1251) diakses 20 September 2019.

Chotimah, S. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa dengan Pendekatan Realistic Mathematics Educations pada Siswa SMP di Kota Bandung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 2, (pp.133-139). Cimahi: STKIP Siliwangi.

Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum Dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni Fuja. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1(1), 16–28.

Firmansyah, Dani. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan UNISIKA, 3(1), 34-44.

Hendriana, H, Rohaeti E. E, & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hermawan, A. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran menurut al-ghazali. Jurnal Qatharuna, 1(1), 84–98.

Kartika, Y. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas Vii Smp Pada Materi Bentuk Aljabar. 2(58), 777–785.

Nurlita. (2016). Minskonsepsi Konsep Prasyarat Aljabar Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Didaktik Matematika, 3(2), 85-95.

Putra, H. D. (2014). Tahap Perkembangan Kognitif Matematika Siswa MTs Asy Syifa Kelas IX Berdasarkan Teori Piaget. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 2, (pp. 224-230). Cimahi: STKIP Siliwangi.

Raeghang. (2014). Pembelajaran Aktif Sebagai Induk Pembelajaran Koomperatif. Jurnal Al-Ta’dib, 7(1).

Sari, I. A., & Duskri, M. (2014). Pengembangan Lembar Self Assessment untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Didaktik Matematika, 4185. https://doi.org/10.24815/jdm.v5i2.11975

Yati, A., Marzal, J., & Yantoro, Y. (2018). Pengaruh Pendekatan pembelajaran Konstruktivisme dan Self-Efficacy Siswa Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Didaktik Matematika, 5(2), 20-29. tersedia (https://doi.org/10.24815/jdm.v5i2.11019) diakses 14 Agustus 2019.

Yuliyani, R. (2016). Pembelajaran Matematika Realistik Pada Materi Operasi Aljabar Di Kelas VII MTs Daaruss’adah Ciganjur jakarta Selatan. Jurnal Formatif, 6(3), 256-265

Downloads

Published

2021-11-30

Issue

Section

Articles