ANALISIS KESALAHAN PESERTA DIDIK KELAS VIII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS

Authors

  • Abdul Hakim SMP Negeri 2 Ciranjang
  • Ibrahim Aji MTS Darul Falah Batujajar

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.8579

Keywords:

Difficulty Analysis, Straight Line Equation

Abstract

This study aims to examine the difficulties faced by students in solving problems on the material of straight line equations for class VIII. This research is a type of descriptive research using a qualitative approach. The subjects of this research are the class VIII students of SMP Negeri 2 Ciranjang as many as 22 students. From this study, it can also be concluded that students lack mastery of the concept of straight line equations and lack of student interest in learning to learn more about mathematics.

References

Dan, P., & Linier, P. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam pemecahan masalah matematik siswa sma pada materi persamaan dan pertidaksamaan linier. 3(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p1-10

Dewi, R., Lambertus, L., & Samparadja, H. (2019). ANALISIS KESALAHAN DALAM MENYELESAIKAN SOAL PERSAMAAN GARIS LURUS PADA SISWA KELAS VIII-2 MTs NEGERI 2 KENDARI. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 7(3), 57. https://doi.org/10.36709/jppm.v7i3.9281

Hasdelyati. (2020). Peningkatan hasil belajar matematika menggunakan aplikasi google classroom dalam materi persamaan garis lurus pada kelas viii.1 di smp negeri 18 kota bengkulu. 4(3), 302–314.

Jamal, F. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika Pada Materi Peluang Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan. Jurnal MAJU (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(1), 18–36.

Musianto, L. S. (2002). Perbedaan Pendekatan Kuantitatif Dengan Pendekatan Kualitatif Dalam Metode Penelitian. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(2), 123–136. https://doi.org/10.9744/jmk.4.2.pp.123-136

Ningrum, R., & Mega, T. . (2016). MATHE dunesa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(5), 59–66.

Saehu, A. A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Metode Newman dalam Evaluasi Formatif ( Studi Kasus pada Materi Persamaan Garis Lurus di MA Riyadul Huda , Kuningan ). PEDIAMATIKA:Journal of Mathematical Science and Mathematical Education, 01(01), 65–76.

Sudiono, E. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Berasarkan Analisis Newman. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 295–302. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1282

Tanjungsari, R. D., & Soedjoko, E. (2012a). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika Smp Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(1). https://doi.org/10.15294/ujme.v1i1.261

Umam, K. (2017). Identifikasi Kesulitan Siswa dalam Memahami Persamaan Garis Lurus di SMP Negeri 6 Banda Aceh. V(2), 1–6.

Downloads

Published

2022-05-31

Issue

Section

Articles