PEMBELAJARAN DARING MATERI PLSV SISWA KELAS VII DI MTs IBNU SINA SOREANG

Authors

  • Soimah Amaliatun Silmi IKIP Siliwangi
  • Ika Wahyu Anita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25p

Keywords:

Online Learning, Single Variable Linear Equations

Abstract

This research is a type of qualitative research that aims to describe online learning of one variable linear equation (PLSV) material for seventh grade students at MTs Ibnu Sina. The research subjects were 7 people, the selection of students was random. Data were obtained through student response questionnaires, interview guidelines and test questions.  Then the data obtained is analyzed and then presented in the form of a percentage according to the indicator. The results showed that students prefer face-to-face learning for mathematics. From the results of the study it was found that 85.7% of students prefer offline learning, one of the reasons is seen from the interaction factor, in online learning the interaction between students and teachers is limited. The student test results showed that there were 4 types of student errors in answering the questions, 1) understanding the questions, 2) compiling mathematical models, 3) completing mathematical models, and 4) interpreting the questions. The highest percentage is making a mathematical model as much as 57.1% of the 7 students who took the test.

References

Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk siswa kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142.

Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.

Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551–561.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: Refika Aditama.

Husna, N. (n.d.). MISKONSEPSI SISWA DALAM MATERI PERSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL PADA SISWA SMP NEGERI 2 SEBAWI.

Iwantara, I. W., Sadia, I. W., & Suma, K. (2014). Pengaruh penggunaan media video youtube dalam pembelajaran IPA terhadap motivasi belajar dan pemahaman konsep siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Kelana, J. B., Wulandari, M. A., & Wardani, D. S. (2021). Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting di Masa Pandemi Covid-19 Pada Pembelajaran Sains. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 18–22.

Khikmawanti, A. (2016). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar peserta didik kelas VII pada materi PLSV melalui pendekatan realistic mathematics education di SMP Muhammadiyah 10 Tamansari Purbalingga tahun pelajaran 2015/2016. UIN Walisongo.

Novferma, N. (2016). Analisis kesulitan dan self-efficacy siswa SMP dalam pemecahan masalah matematika berbentuk soal cerita. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 76–87.

Nugraha, N., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2019). Analisis kesulitan belajar matematika materi bentuk aljabar pada siswa smp kelas vii. Journal On Education, 1(2), 323–334.

Putra, M. A. A., & Djaeng, M. (2016). Analisis kesalahan siswa kelas VII SMP Al-Azhar Mandiri Palu dalam menyelesaikan soal cerita pada materi luas dan keliling bangun datar. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 3(3), 303–316.

Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap dunia pendidikan. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan, 20(2).

Sumiati, A., & Agustini, Y. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Segiempat dan Segitiga Siswa SMP Kelas VIII di Cianjur. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 321–331.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study at home: analisis kesulitan belajar matematika pada proses pembelajaran daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26.

Widyawati, A., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam memecahkan masalah lingkaran berdasarkan taksonomi solo pada kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(1), 1–9.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles