ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI ARITMATIKA SOSIAL PADA PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Lusi Amalia IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25p

Keywords:

Error analysis, Online Learning, Social Arithmetic

Abstract

During the Covid-19 pandemic, learning is carried out online, this does not become an obstacle for learning mathematics, especially on the subject of social arithmetic which is closely related to daily activities. The purpose of this study is to analyze and explain students' mistakes when working on social arithmetic problems online. The research method uses descriptive qualitative. Data collection techniques by distributing 5 items of description. The subjects in the study were seventh grade students of Dharma Kartini Middle School, Cimahi. The research stages include data reduction, data delivery and data inference. The results of this study show an error in indicator one determining the relationship between selling and buying prices and indicator two determining the relationship between profit and loss in the low category, indicators of the relationship between net, gross and tare and indicators solving problems related to social arithmetic in the medium category and indicators solving problems with respect to discounts in the high category. The underlying factors are the lack of accuracy of students in pronouncing the questions, lack of understanding of concepts and students still not understanding arithmetic operations.

References

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171

Elianur, C. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Sebagai Sarana Diskusi Antara Pengawas Dan Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal As-Salam, 1(2), 1–14.

Herawati, E., & Kadarisma, G. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Aljabar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 355–364. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.355-364

Manongga, K. A., Kasenda, V., & Monintja, D. K. (2021). Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Penerapan Pembelajaran Daring Di Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Governance, 1(1), 1–8.

Manu, S. F., Uskono, I. V., Lakapu, M., Gawa, M. G., Dosinaeng, W. B., & Bria, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Belah Ketupat. ASIMTOT: Jurnal Kependidikan Matematika, 3(1), 57–65.

Nurdwiandari, P. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Dan Kemampuan Diri Siswa Smp Di Kabupaten Bandung Barat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 1005. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p1005-1014

Nurhabibah, R., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Equation, 5(1), 105. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206

Nurjanatin, I., Sugondo, G., & Manurung, M. M. H. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Meyelesaikan Soal cerita pada materi luas permukaan balok di Kelas VIII-F semester II SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajarannya, 2(1), 22–31.

Puspaningrum, R. N. I., Rohaeti, E. E., & Maya, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Newman Dan Scaffolding Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Analisa, 7(1), 13–24. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.337

Putri, N. R., Nursyahban, E. A., Kadarisma, G., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Pada Materi Segitiga dan Segiempat. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 97–104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Sapitri, Y., Fitriani, N., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(2), 61. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v3n2.p61-67

Sari, A. M., Susanti, N., & Rahayu, C. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 4(2), 61–68.

Shalikhah, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Smp Negeri 3 Pleret Pada Materi Aritmatika Sosial. Academy of Education Journal, 10(01), 44–54. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i01.270

Sularningsih, S., Battijanan, A., & AdiWidodo, S. (2018). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Poliya Siswa Smk. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 775–780.

Widyaningrum, A. Z. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Materi Aritmatika Sosial ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Metro. Jurnal Iqra’, 11(9), 141–156.

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles