ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL ARITMATIKA SOSIAL PADA SISWA KELAS VII

Authors

  • Fany Nur Fitriani IKIP SILIWANGI
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25p

Keywords:

Difficulty Analysis, Social Arithmetic

Abstract

The research was aimed at analyzing student's difficulties in resolving social arithmetic on 7th grade class. The method was qualitative descriptive. In one of West Bandung MTSN with 20 students on 7th grade class 2020-2021 school year as subject. The sampling was giving a written test of six questions. After that, the answer will be analyzed. That data were analyzed by Data Reduction, Data Presentation, and Drawn a Conclusion. Result of the research showed that the student's difficulties are 1) understanding the question 2) determining the correct formula 3) the student less precise in answer the questions and 4) lack of understanding concepts. Result of this research hopes that teachers can lead and help the student's difficulties, so that students can improve their math skills especially social arithmetic.

References

Amini, S., & Yunianta, T. N. H. (2018). Analisis Kesalahan Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial dan Scaffolding-nya Bagi Kelas VII SMP. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–28.

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa smp dalam menyelesaikan soal pada materi aritmatika sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989

Aripin, U., Setiawan, W., & Hendriana, H. (2019). Critical Thinking Profile Of Mathematics In Integral Materials. 2(2), 97–106.

Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 17. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3036

Evijayanti, W., & Khotimah, R. P. (2018). Analisis Kesulitan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 295–302.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang. JURNAL E-DuMath, 3(2), 155–163. https://doi.org/10.26638/je.460.2064

Farhan, M. S., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kesulitan Matematika Siswa MA dalam Menyelesaikan Soal Menggunakan Taksonomi Bloom. Jpmi, 2(5), 307–314.

Hendriana, H., & Kadarisma, G. (2019). Self-Efficacy dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 153. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i1.2033

Kurniati, I., Said, H. B., & Hidayat, A. F. (2019). Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial Di Kelas Vii Smp Negeri 11 Muaro Jambi. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 70. https://doi.org/10.33087/phi.v3i2.69

Kurniawan, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial. Journal On Education, 02(02), 225–232.

Nurhabibah, R., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 3(2), 105. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206

Nurhayati, A. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika APOTEMA, 6(1), 54–66.

Sari, A. W. (2017). Diagnosis kesulitan belajar matematika siswa di tinjau dari kemampuan koneksi matematika siswa kelas viii smp muhammadiyah 2 kartasura tahun ajaran 2016/2017. Chemosphere, 7(1), 13–19.

Shalikhah, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa SMP Negeri 3 Pleret pada materi Aritmatika Sosial. Academy of Education Journal, 10(1), 44–54.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Widyaningrum, A. Z. (2016). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Aritmatika Sosial Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Metro Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Iqra : Kajian Ilmu Pendidikan, 1(2), 165–190. Retrieved from http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/monografias/GEBIS - RJ/RBG/RBG 1995 v57_n1.pdf%0Ahttps://periodicos.ufpe.br/revistas/rbgfe/article/view/234295

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal cerita pada materi aritmatika sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105–116.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles