UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI POKOK LIMIT DI KELAS XII RPL 2 SMK AL-IHSAN BATUJAJAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD

Authors

  • Tsaani Septi Rohmah IKIP Siliwangi
  • Riski Nuraida IKIP Siliwangi
  • Yuni Agnesti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25p

Keywords:

Algebra Function Limits, STAD Type Cooperative Learning Models

Abstract

This research goals to fix the activeness and knowing results of students using the STAD type cooperative learning model on the subject matter of algebraic function limits. The points of this research were students of grade XII RPL 2 SMK AL-Ihsan Batujajar with a total of 26 students, consisting of 9 male students and 17 female students. The instrument used in this study was the observation sheet and the test description and interview of the mathematics teacher at the school. The results of student activeness research in the first cycle of 65.38% were in the criteria of being quite active, and the second cycle at 84.61% were in active criteria. And the results of research on student learning outcomes in the first cycle is in the percentage of class completeness by 53.84% and in the second cycle is the percentage of class completeness by 92.30%, it can be seen student learning outcomes from cycle I has intensified in cycle II. Based on the research outcomes, it can be resumed that the use of the STAD type of cooperative upgrading on the subject of algebraic functional limit in class XII RPL 2 SMK AL-Ihsan Batujajar there is an influence of increasing student learning outcomes and activeness.

References

Darhim. (1979). Pengaruh Pembelajaran Matematika Kontekstual Terhadap Sikap Siswa Sekolah Dasar. FPMIPA Universitas Pendidikan Indonesia, 1–13

Demitra, D., & Wulandari, J. (2015). Hasil Belajar Matematika dan Motivasi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Handep dan STAD. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 3(2), 1–15.

Dini, M., Wijaya, T. T., & Ikin, S. A. (2018). Pengaruh Self Confidence terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa SMP. Jurnal Silogisme: Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 3(1), 1–7.

Esminarto, Sukowati, Suryonowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 1(November), 16–23.

Fatimah, S. D. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Statistik melalui Model Group Investigation Berbasis Kontekstual pada Siswa Kelas XII IPA 2 Semester 15 Semarang Tahun Ajaran 2014/1025. JKPM, 4(1 April).

Hamidah, D., Ilma, R., & Putri, I. (2017). Eksplorasi Pemahaman Siswa pada Materi Perbandingan Senilai Menggunakan Konteks Cerita di SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 1(1), 1–10.

Hendriana, H., Rohaeti,E.E., Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung: PT. Rafika Aditama.

Istikholah, Roshayanti, F., & Priyanto, W. (2019). Pengaruh Kartu Kuartet dalam Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa. Journal of Education Tecnology, 3(4)pp, 253–259.

Johnson, D., Johnson R.T, & Stanne, M.B. (2000). Cooperative learning method: A meta analysis. Diakses tanggal 27 Juni 2009

Khumaeroh, F. N., Sunarya, D. T., & Panjaitan, R. L. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Koopertif Tipe Student Team Achivement Division (STAD) dengan Menggunakan Metode Generating Interaction Between Schemata and Text (GIST) untuk Meningkatkan Kemampuan Membandingkan Isi Dua Teks. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).

Laa, N., Winata, H., & Meilani, R. I. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 139–148.

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. Nurdwiandari, P. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematik dan kemampuan diri siswa smp di kabupaten bandung barat, 1(5), 1005–1014.

Nurvitasari, M., & Putri, T. (2016). Efektivitas Model Problem Based Learning Dan Student Teams Achievement Divisions Berbantu Media Pembelajaran CD Interaktif Terhadap Hasil Belajar. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 94–102.

Rakhmawati. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Amuntai Tahun Pelajaran 2013/2014 melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 116–123.

Salo, E. S., & Tulak, T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 5 Tikala Kabupaten Toraja Utara. Elementary Journal, 2(1), 1–15.

Simarmata, U. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Listris Dinamis di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 173–180.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles