ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI LINGKARAN
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25pKeywords:
mathematical critical thinking, solving circle problemAbstract
This study aims to describe students mathematical critical thinking skills in solving circle problems.. This type of research is descriptive qualitative, using the subject of 12 students of class XI at MA Nurussa'adah Pakuhaji. The research data collection technique is observation. The instrument is in the form of two description test questions. Data analysis in this study uses data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that students with high levels of critical thinking skills can perform well in all indicators of mathematical critical thinking skills, namely on indicators of interpretation, analysis, evaluation, and inference. Students with moderate critical thinking levels can achieve mathematical critical thinking indicators, namely interpretation, analysis and inference, but are still not perfect in the evaluation indicators. Students with low critical thinking levels still have not completed and fulfilled all the indicators of mathematical critical thinking.
References
Ardiyanto, B., Chasanah, A. N., Hendrastuti, Z. R., & Rais, S. (2021). Analisis Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas X pada Materi Persamaan Logaritma Ditinjau dari Kemandirian Belajar. MATH LOCUS : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), 15–22.
Asria, H., Ahmad, A., & Joko, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Negeri 1 Kota Ternate Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(2), 2013–2015.
Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61–70. https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.13529
Fauzi, A. M., & Abidin, Z. (2019). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Tipe Kepribadian Thinking-Feeling Dalam Menyelesaikan Soal PISA. Suska Journal of Mathematics Education, 5(1), 1. https://doi.org/10.24014/sjme.v5i1.6769
Haryani, D. (2011). Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 14(1), 20–29.
Hasnunidah, N. (2012). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Pembelajaran Ekosistem Berbasis Konstruktivisme Menggunakan Media Maket. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1), 64–74. https://www.neliti.com/id/publications/121537/keterampilan-berpikir-kritis-siswa-smp-pada-pembelajaran-ekosistem-berbasis-kons
Karim, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model JUCUMA Di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Matematika, J. D., & Safrina, K. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Van Hiele. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 9–20. https://doi.org/10.24815/jdm.v1i1.1238
Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Ix. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya, 2006, 179–186.
Pertiwi, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematika peserta didik SMK pada materi matriks. Jurnal Pendidikan Tamnusai, 2(4), 793–801.
Prihartini, E., Lestari, P., & Saputri, S. A. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Menggunakan Pendekatan Open Ended. Prosiding Seminar Nasional Matematika IX 2015, 58–64.
Putra Pane, I. P. (2019). Efektivitas Pendekatan Open-Ended terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa di MAN Tapanuli Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 22–28. http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/977
Saifanah, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Lingkaran. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 65–75.
Sarimanah, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Problem Posing. Prisma, 6(2). https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.123
Sartika, I. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pendekatan Matematika Realitik di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 101. https://doi.org/10.29240/jpd.v3i2.1151
Setiawan, W. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Dengan Menggunakan Model Penemuan Terbimbing. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p91-97.168
Syafruddin, I. S., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis: Studi Kasus pada Siswa MTs Negeri 4 Tangerang. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 89–100. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SJME/article/view/9436
Yasinta, P., Meirista, E., & Rahman Taufik, A. (2020). Studi Literatur: Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl). Asimtot : Jurnal Kependidikan Matematika, 2(2), 129–138. https://doi.org/10.30822/asimtot.v2i2.769.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.