ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA SMP DI CIMAHI PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR DENGAN BERBANTUAN SOFTWARE GEOGEBRA

Muhammad Raka Jaya(1*), Nelly Fitriani(2)

(1) IKIP Siliwangi
(2) IKIP Siliwangi
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze students' interest in learning through-assisted learning geogebra. This Research design is a qualitative descriptive research method. The Population of this study were all students of class VIII A at SMP PASUNDAN 3 CIMAHI with the sample used was 15 students. Data collection techniques in this study are Observation, Documentation, Questionnaire sheets and Interviews. The observation instruments and questionnaire instruments in this study were students' learning interest attitudes scale with 18 statements consisting of negative and positive statements about learning using theapplication geogebra. Data processing techniques in this study are data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this study show that students' interest in learning straight line equations assisted by media geogebra software shows positive results with the average response showing a very strong category with a percentage of 69,16%. The Average is obtained from the data for each indicator of student learning interest.

Keywords


geogebra Software; Learning interest; Flat-sides Geometry

Full Text:

PDF

References


Ariawan, B. (2015). Menyelesaikan Permasalahan Program Linear Menggunakan Geogebra Posiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 69-85.

Aripin, U., Setiawan, W., & Hendriana, H. (2019). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Matematiks pada Materi Integral. Journal Of Educational Experts (JEE).

Bernard, M., & Chotimah, S. (2018). Improve student mathematical reasoning ability with open-ended approach using VBA for powerpoint. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2014, No. 1, p. 020013). AIP Publishing.

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Diniyah, A. N., Akbar, G. A. M., Akbar, P., Nurjaman, A., & Bernard, M. (2018). Analisis Kemampuan Kemampuan Penalaran dan Self Confidence Siswa SMA dalam Materi Peluang. Journal on Education, 1(1), 14-21.

Fitriani, N. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Self Confidence Siswa SMP yang Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2): 251-365.

Hanipa, A., Misbahudin, A. R., Andreansyah., Setiawan, W. (2019).Analisis Minat Belajar Siswa MTs Kelas VIII dalam Pembelajaran Matematika Melalui Aplikasi Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika Inovatif, 315-322.

Hendriana, H., Rohaeti, E,E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: PT Refika Aditama

Maya, R. & Setiawan, W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Journal on Education, 1095-1104. Nopiyanti, N. L. P. A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Keterlibatan dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 1(2).

Muhammad, M. & Akhsani, L. (2018). Pelatihan Software Geogebra dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman pada Materi Segiempat di SMP Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal The 8th University Research Colloquium 2018. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Nopiyanti, N. L. P. A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Keterlibatan dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 1(2).

Putri, A. D., Hasnita, S., Vilardi, M., & Setiawan, W. (2019). Analisis Pengaruh Minat Belajar Siswa MA dengan Menggunakan Aplikasi Geogebra pada Materi SPLDV. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 47-52.

Rahmawati, N, S., Bungsu, T, K., Islamiah, I, D,. Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MA Al-Mubarok Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi Geogebra pada Materi Statistika Dasar. Journal On Education, 386-395.

Riduwan. (2007). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Rohaeti, E, E., & Bernard, M. (2018). The Students'Mathematical Understanding Ability Through Scientific-Assisted Approach of Geogebra Software. Infinity Journal, 165-172.

Rojabiyah, A, B., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MTs Kelas VII dalam Pembelajaran Matematika Materi Aljabar Berdasarkan Gender. Journal on Education.

Senjayawati, E., & Bernard, M. (2018). Penerapan model search-solve-create-share untuk mengembangkan kemampuan penalaran matematis berbantuan software Geogebra 4.4. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1).

Setiawan, W. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Model Penemuan Terbimbing. P2M STKIP Siliwangi.

Siagian, R, E, F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Maematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA.

Subekti, F. E., & Kusuma, A. B. (2015). Efektifiktas Problem Based Learning Berbantuan Software Geogebra pada Geometri Transformasi. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.9651

Article Metrics

Abstract view : 22 times
PDF - 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View My Stats