ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP KELAS VII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI HIMPUNAN MELALUI PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Risti Amelia IKIP Siliwangi
  • M. Ghiyats Ristiana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.9748

Keywords:

Error Analysis, Set, Online Learning

Abstract

The experimentation was conducted online with the aim of analyzing student errors when working on set material questions through bold learning. The subjects of the experimentation are students from private high school in Bandung City with total of 20 students. The collection of data method uses the Whatsapp Group media. The technique for this observation is descriptive qualitative. Research media uses 6 about descriptions. The conclusion from the inquiry of participants in working on sets of: (1) students cannot change a representation into other forms, (2) students also cannot identify the properties of the set concept. This study obtained the result that the completion of the set questions was difficult for students. So it can be concluded that the skill of students when learning is low about the set material is still categorized (minimal). 

References

Aisyah, N., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar Segiempat. Maju, 8(1), 403–410.

Aulia, J., & Kartini. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan Bagi Siswa Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 484–500.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322.

Haryadi, R., & Nurmaningsih. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Lurus. Jurnal Elemen, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.703

Hidayat, D. W., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematis Pada Materi Himpunan. Jurnal Analisa, 5(1), 59–67.

Milla, M. L., Patricia, F. A., & Sari, R. K. (2017). Analisis Kesulitan Berpikir Visual Dalam Memahami Konsep Pada Materi Himpunan. Jurnal Prismatika, 1(1), 64–68.

Mursalina, A., Sujatmiko, P., & Kurniawati, I. (2019). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Newman’S Error Analysis Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), 3(3), 310–323.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Pratiwi, W. N. F. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Himpunan Di SMP Muhammadiyah 10 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Prismatika, 11(9), 141–156.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 19–30.

Ratnasari, S., & Setiawan, W. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Himpunan. Journal On Education, 1(2), 473–479.

Sari, T. T., & Cahyono, A. H. (2020). Pengembangan E-Learning Berbasis Android “Fun Math†Sebagai Alternatif Belajar Matematika di Tengah Pandemi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1283–1298.

Tasdik, R. N., & Amelia, R. (2021). Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 510–521.

Zulkarnain. (2020). Uji Coba Penerapan Pembelajaran Matematika dengan Metode Tabel Terhadap Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Materi Konsep Penarikan Akar Pangkat Tiga Bilangan Kubik Pada Kelas V Di Tiga Madrasah Ibtidaiyah Kota Pontianak Tahun Pelajaran 2019/2020. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 1–14.

Downloads

Published

2022-11-15

Issue

Section

Articles