ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP KELAS VII DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI HIMPUNAN MELALUI PEMBELAJARAN DARING

Risti Amelia(1*), M. Ghiyats Ristiana(2)

(1) IKIP Siliwangi
(2) IKIP Siliwangi
(*) Corresponding Author

Abstract


The experimentation was conducted online with the aim of analyzing student errors when working on set material questions through bold learning. The subjects of the experimentation are students from private high school in Bandung City with total of 20 students. The collection of data method uses the Whatsapp Group media. The technique for this observation is descriptive qualitative. Research media uses 6 about descriptions. The conclusion from the inquiry of participants in working on sets of: (1) students cannot change a representation into other forms, (2) students also cannot identify the properties of the set concept. This study obtained the result that the completion of the set questions was difficult for students. So it can be concluded that the skill of students when learning is low about the set material is still categorized (minimal). 


Keywords


Error Analysis; Set; Online Learning

Full Text:

PDF

References


Aisyah, N., & Firmansyah, D. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar Segiempat. Maju, 8(1), 403–410.

Aulia, J., & Kartini. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan Bagi Siswa Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 484–500.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322.

Haryadi, R., & Nurmaningsih. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Garis Lurus. Jurnal Elemen, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.29408/jel.v5i1.703

Hidayat, D. W., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematis Pada Materi Himpunan. Jurnal Analisa, 5(1), 59–67.

Milla, M. L., Patricia, F. A., & Sari, R. K. (2017). Analisis Kesulitan Berpikir Visual Dalam Memahami Konsep Pada Materi Himpunan. Jurnal Prismatika, 1(1), 64–68.

Mursalina, A., Sujatmiko, P., & Kurniawati, I. (2019). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Newman’S Error Analysis Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), 3(3), 310–323.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Pratiwi, W. N. F. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Himpunan Di SMP Muhammadiyah 10 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Prismatika, 11(9), 141–156.

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 19–30.

Ratnasari, S., & Setiawan, W. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Himpunan. Journal On Education, 1(2), 473–479.

Sari, T. T., & Cahyono, A. H. (2020). Pengembangan E-Learning Berbasis Android “Fun Math” Sebagai Alternatif Belajar Matematika di Tengah Pandemi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1283–1298.

Tasdik, R. N., & Amelia, R. (2021). Kendala Siswa SMK dalam Pembelajaran Daring Matematika di Situasi Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 510–521.

Zulkarnain. (2020). Uji Coba Penerapan Pembelajaran Matematika dengan Metode Tabel Terhadap Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Materi Konsep Penarikan Akar Pangkat Tiga Bilangan Kubik Pada Kelas V Di Tiga Madrasah Ibtidaiyah Kota Pontianak Tahun Pelajaran 2019/2020. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 1–14.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.9748

Article Metrics

Abstract view : 3 times
PDF - 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------------

JPMI is published by IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

Publisher Address:

HKI & Publikasi IKIP Siliwangi

Building D - First Floor - Room D-12

Jl. Terusan Jenderal Sudirman, Cimahi 40526

https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi

jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

editor_jpmi@journal.ikipsiliwangi.ac.id

 

JPMI by https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-221X  e-ISSN: 2614-2155

 

JPMI has been indexed at: 

Google Scholar.

  

 



View My Stats