Karakteristik kemampuan pemahaman konsep siswa kelas VIII di MTs az-zahra parongpong berdasarkan gender
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.18750Kata Kunci:
Understanding of mathematical concepts, System of two-variable linear equations (SPLDV), MathematicAbstrak
The purpose of this study was to identify and analyze the characteristics of students' ability to understand mathematical concepts in grade VIII. Descriptive qualitative research was used in this study. With regard to the subject of eighth grade students, MTs. Az-Zahra Parongpong has a total of 33 students, with 18 female students and 15 male students. The technique in collecting data is with 3 questions in the form of descriptions, each of which represents an indicator of mathematical concept understanding ability. The data processing technique is to analyze the ability to understand the mathematical concepts of the system of linear equations of two variables in terms of gender on each indicator. Based on the results of the analysis, the average score of male students is 40.3% and female students is 53.5% on the material of the system of linear equations of two variables. So with that difference, it can be said that the mathematical communication skills of female students are higher than male students.
Referensi
Alzanatul Umam, M., & Zulkarnaen, R. (2022). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dalam materi sistem persamaan linear dua variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 303–312. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1993
Anggraeni, R., & Herdiman, I. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP pada materi lingkaran berbentuk soal kontekstual ditinjau dari gender. Jurnal Numeracy, 5(1), 19–28. https://numeracy.stkipgetsempena.ac.id
Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran berbasis alternative solutions worksheet untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225–233. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989
Astuti, P., & Krisnawati. (2023). Kesulitan siswa smp kelas VIII dalam memahami konsep matematika pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 506–513. https://doi.org/https://doi.org/10.59098/mega.v4i1.865
Dini, M., Nuraeni, N., & Anita, I. W. (2018). Meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa SMK menggunakan pendekatan kontekstual pada materi SPLTV. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 49. https://doi.org/10.30738/indomath.v1i1.2218
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110
Husna, I., Purwosetiyono, F. D., & Endahwuri, D. (2020). Kemampuan pemahaman matematis siswa dalam memecahkan masalah trigonometri ditinjau dari kemampuan matematika. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6), 501–509. https://doi.org/10.26877/imajiner.v2i6.6787
Indah, N., & Hidayati, N. (2021). Analisis kesulitan siswa berdasarkan kemampuan pemahaman konsep matematis dalam menyelesaikan soal materi SPLDV. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 24–34. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.981
Irwanto, A., Jufri, L. H., & Yunita, A. (2023). Analisis pemahaman konsep matematis pada materi persamaan garis lurus kelas VIII SMP Negeri 23 Padang. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 9(1), 321–330. https://doi.org/https://doi.org/10.36987/jpms.v9i1.4343
Khairunnisa, N. C., & Aini, I. N. (2019). Analisis Kemampuan pemahaman konsep matematis dalam menyelesaikan soal materi SPLDV pada siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 1(1), 546–554. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2814
Khasanah, M., Utami, R. E., & Rasiman, R. (2020). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMA berdasarkan gender. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(5), 347–354. https://doi.org/10.26877/imajiner.v2i5.6517
Mappapoleonro, A. M. (2020). Implementasi gender dalam pengasuhan pembelajaran di PAUD Permata Karunia usia 4 - 6 tahun. Yasmin: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 22–32. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/yasmin/article/view/3219
Nurdin, E., Ma’aruf, A., Amir, Z., Risnawati, R., Noviarni, N., & Azmi, M. P. (2019). Pemanfaatan video pembelajaran berbasis Geogebra untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMK. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 87–98. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.18421
Nurzaman, W., Fitriani, N., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2022). Penerapan Pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa SMP pada materi SPLDV. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 693–702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.693-702
Pebrianti, W., & Puspitasari, N. (2023). Kemampuan pemahaman konsep pada materi sistem persamaan linear dua variabel ditinjau dari perbedaan gender siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 02(01), 55–70. https://doi.org/https://doi.org/10.31980/powermathedu.v2i1.2733
Putra, H. D., Putri, A., Lathifah, A. N., & Mustika, C. Z. (2018). Kemampuan mengidentifikasi kecukupan data pada masalah matematika dan self-efficacy siswa MTs. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 48. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.862
Rachmantika, R. A., & Wardono. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.
Unaenah, E., Nurfaizah, A., Safitri, D., Rahmawati, N., Siti, R., Fatimah, N., Adinda, A. P., & Tangerang, U. M. (2020). Meningkatkan kemampuan pemahaman konsep pecahan sederhana melalui media Cd. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(2009), 303–318. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Yulianty, N. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa dengan pendekatan pembelajaran matematika realistik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(1), 60–65. https://doi.org/10.33449/jpmr.v4i1.7530
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.