Analisis kesalahan siswa SMP dalam menyelesaikan soal pemahaman matematis materi himpunan ditinjau dari teori nolting
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.20008Kata Kunci:
Algebraic Operations, Error Analysis, Nothing's TheoryAbstrak
This study aims to analyze the test results of junior high school students' errors in solving mathematical understanding problems on set material in terms of Nolting's theory, which is a theory that divides into 6 types of errors: misread-directions errors (errors in reading instructions), careless errors (carelessness), concept errors (concept errors), application errors (application errors), test-taking errors (test-taking errors), and study errors (errors in the learning process). The method used in this method is descriptive qualitative with the research subjects of class VIII students at SMP Negeri 1 Parongpong. Data collection was carried out by giving tests as many as 4 description questions and processed using Microsoft Excel.
Referensi
Annisah, S., Suhendi, S., Supriatin, A., & Masfi’ah, S. (2021). Penurunan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa sekolah dasar selama pembelajaran online di masa pandemic covid-19. Elementary : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 201. https://doi.org/10.32332/ejipd.v7i2.3745
Bariyyah, K., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar pada siswa selas IX SMP di kota cimahi 1,2. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 403–414. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.403-414
Dini, M., Wijaya, T. T., & Sugandi, A. I. (2018). Pengaruh self confidence terhadap kemampuan pemahaman matematik siswa SMP. JURNAL SILOGISME : Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 3(1), 1. https://doi.org/10.24269/js.v3i1.936
Dirgantoro, K. P. S. (2018). Kompetensi guru matematika dalam mengembangkan kompetensi matematis siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 157–166. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p157-166
Fujirahayu, A. R., Fitrianna, A. Y., & Zanthy, L. S. (2022). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi aljabar berdasarkan taksonomi solo. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(6), 1813–1820. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.9971
Mariani, Y., & Susanti, E. (2019). Kemampuan pemecahan masalah siswa menggunakan model pembelajaran MEA (means ends analysis). Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.36706/jls.v1i1.9566
Muda, H. H., Alhaddad, I., & Soleman, S. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi pecahan bentuk aljabar SMP. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 195–204. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i1.1404
Mulyani, A., Indah, E. K. N., & Satria, A. P. (2018). Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa smp pada materi bentuk aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262.
Nolting, P. D. (2012). Math study skills sourcebook: your guide to reducing text anxiety and improving study strategies (4th ed). Cengage Learning.
Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2017). Perbandingan kemampuan pemahaman matematis siswa antara yang menggunakan pembelajaran inside-outside-circle dengan konvensional. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 441–450.
Nursaadah, I., & Amelia, R. (2018). Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa smp pada materi segitiga dan segiempat. Jurnal Numeracy, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p157-170
Putra, H. D. (2014). Tahap Perkembangan kognitif matematika siswa mts asy syifa kelas ix berdasarkan teori piaget. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2, 224–230.
Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan pemahaman matematis siswa smp di bandung barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2981
Rosmawati, R. R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan pemahaman konsep matematis ditinjau dari self-confidence siswa pada materi aljabar dengan menggunakan pembelajaran daring. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 275–290. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1261
San Pedro, M. O. Z., Baker, R. S. J. D., & Rodrigo, M. M. T. (2014). Carelessness and affect in an intelligent tutoring system for mathematics. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 24(2), 189–210. https://doi.org/10.1007/s40593-014-0015-y
Saputri, A. T., Suprapto, E., & Maharani, S. (2022). Students’ error analysis in solving contextual problem of flat-sided geometry based on nolting’s theory depends on gender. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 3(1), 84. http://jelmar.wisnuwardhana.ac.id/index.php/jelmar/index92.https://doi.org/10.37303/jelmar.v3i1.77https://doi.org/10.37303/jelmar.v3i1.77
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Ulpa, F., Marifah, S., Maharani, S. A., & Ratnaningsih, N. (2021). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal kontekstual pada materi bangun ruang sisi datar ditinjau dari teori nolting. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 3(2), 67–80. https://doi.org/10.21580/square.2021.3.2.8651
Zikriah, Z. (2018). Pengaruh kecerdasan numerik dan konsep diri terhadap motivasi berprestasi matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(1), 54–61. https://doi.org/10.30998/sap.v3i1.2738
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.