ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS VII PADA MATERI BENTUK ALJABAR
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p871-878Kata Kunci:
Concept Understading Ability, AlgebraicAbstrak
Learning mathematics by understanding mathematical concepts is very important, with students understanding mathematical concepts will help problems in mathematics, even problems in everyday life. This study aims to determine the ability to understand students' mathematical concepts in algebraic form material. This research uses qualitative research with descriptive method. The subjects in this study were seventh grade students in one of the junior high schools in Purwakarta Regency and the selection of subjects was done by purposive sampling technique. The data collection technique used is a description test of understanding mathematical concepts in algebraic form with 3 questions. The data were analyzed by giving a score for each subject's answer, then the recorded score was changed in the form of a percentage value. The test results were analyzed according to the indicators of the ability to understand concepts. It can be seen from the results of the research that the indicator restating a concept has a percentage of 64% with a good level of understanding, indicators using and choosing certain procedures or operations have a percentage of 53% with a sufficient level of understanding, and indicators of applying concepts or algorithms in problem solving have a percentage of 53% with a sufficient level of understanding. All students' ability to understand mathematical concepts has a percentage of 57% with a sufficient level of understanding.
Referensi
Adhitya, Y. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Materi Segiempat Ditinjau Dari Gaya Belajar.
Agung Herutomo, R., & Mulyono Saputro, T. E. (2014). Analisis Kesalahan Dan Miskonsepsi Siswa Kelas Viii Pada Materi Aljabar. Edusentris, 1(2), 134. https://doi.org/10.17509/edusentris.v1i2.140
Ambarawati, M. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menentukan Faktor. Jurnal Prismatika Pendidikan Matematika, 1(2), 1–7.
Arifah, U., & Saefudin, A. A. (2017). Menumbuhkambangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Guided Discovery. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 263–272. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1251
Dazrullisa, D. (2018). Pedagogikal Content Knowledge (Pck) Calon Guru Pada Materi Aljabar Siswa SMP. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).
Edriati, S., Handayani, S., & Sari, N. P. (2017). Penggunaan Teka-Teki Silang Sebagai Sebagai Strategi Pengulangan Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sma Kelas Xi Ips. Jurnal Pelangi, 9(2), 71–78. https://doi.org/10.22202/jp.2017.v9i2.2047
Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Jurnal Aksioma, 4(2), 42–52.
Fitriani, K., & Maulana, -. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd Kelas V Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 40–52. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2355
Haswati, D., & Dian Nopitasari. (2019). Implementasi Bahan Ajar Persamaan Diferensial dengan Metode Guided Discovery Berbantuan Software Mathematica untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Gantang, 4(2), 97–102. https://doi.org/10.31629/jg.v4i2.1358
Hera, R., & Sari, N. (2015). SEMINAR NASIONAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA UNY 2015 713 Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana? 713–720.
Herawati, O. D. P., Siroj, R. A., & Basir, M. D. (2010). Pengaruh Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, (4(1)), 70–80.
Hidayati, F. (2010). Kajian Kesulitan Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 16 Yogyakarta Dalam Mempelajari Aljabar.
Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematika Dalam Menghadapi Abad Ke-21. In Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 905–910.
Karim, A., & Nurrahmah, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Teori Bilangan. Jurnal Analisa, 4(1), 179–187. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2101
Kartika, Y. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas vii SMP pada materi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 777–785.
Kusmanto, H. (2014). Pengaruh Pemahaman Matematika Terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas VII Semester Genap SMP Negeri 2 Kasokandel Kabupaten Majalengka. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2).
Kusumawardani, D. R., Wardono, & Kartono. (2018). Pentingnya Penalaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, 1(1), 588–595.
Marsita, R. A., Priatmoko, S., & Kusuma, E. (2010). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa SMA Dalam Memahami Materi Larutan Penyangga Dengan Menggunakan Two-Tiermultiple Choice Diagnostic Instrument. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1).
Mawaddah, S., dkk. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matenatis Siswa SMP Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing ( Discovery Learning ). Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 484–492.
Mulyani, E. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining Terhadap Pemahaman Matematik Peserta didik. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 29–34.
Muna, I. A. (2017). Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses IPA. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(1), 74–91.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18
Nurjanatin, I., Sugondo, G., & Manurung, M. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Luas Permukaan Balok Di Kelas VIII F Semester II SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajaran, 2(1), 29.
Putra, A. P. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas VII SMP PGRI Arjosan Kabupaten Pacitan dalam Mempelajari Aljabar Tahun Pelajaran 2012. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1).
Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2981
Rasul, A. R. (2018). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Operasi Hitung Bentuk Aljabar Ditinjau dari Kemampuan Awal pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kilo. Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar.
Riduwan & Akdon. (2011). Rumus dan Data Dalam Analisis Statistika.
Sitohang, I. L. (2018). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Kelas VIII SMP Swasta Methodist Tanjung Morawa. Doctoral dissertation, UNIMED.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Trianggono, M. M. (2017). Analisis Kausalitas Pemahaman Konsep Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 3(1), 1. https://doi.org/10.25273/jpfk.v3i1.874
Wahyuni, I., & Kharimah, N. I. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Mahasiswa Tingkat IV Materi Sistem Bilangan Kompleks pada Mata Kuliah Analisis Kompleks. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 228. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.608
Zulfahrani, D. (2018). Perbedaan Kemampuan Pemahaman KOnsep Matematis Siswa Yang Diajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatiftipe Make A Match dan Tipe Numbered Heads Together (THT) Pada MAteri Aljabar di Kelas II di MTs Al-Washliyah Kolam T.P 2017/2018.