Analisis karakter curiosity dalam pelajaran matematika pada siswa kelas IX SMP
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i3.26728Keywords:
Curiosity, Mathematics, SubjectAbstract
The character of curiosity is inherent to support students in actively exploring an abstract concept such as mathematics. The lack of studies that discuss the importance of curiosity in students, which is the main urgency of the need to conduct this study to provide a reflection that there is a suboptimal character of curiosity itself. Thus, the purpose of this study focuses on describing the character of curiosity shown by analyzing 30 students at one of the Junior High Schools in Karawang Regency when mathematics lessons are taking place. Therefore, a descriptive qualitative approach was used with a simple random sampling technique for grade IX students. In data collection, a non-test instrument was used in the form of a questionnaire containing indicators of curiosity, including 1) Asking, 2) Reading from other sources, 3) Learning initiative 4) Desire to solve problems. The findings show the need for improvement in the character of curiosity because it is shown in one of the indicators of curiosity, namely reading from other sources, showing a percentage of 55%, meaning that only a large part has the desire to explore information from various existing references. Likewise with other indicators, it shows that most students still cannot be said to be optimal from the entire sample used.
References
Aliah, S. nur, Sukmawati, S., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematika siswa pada materi SPLDV. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 124–134. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i2.200
Anggelina, M., Rosyidah, U., & Setyawati, A. (2023). Analisis kemampuan siswa menyelesaikan soal matematika berbentuk cerita pada siswa kelas X Smk Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 89–95.
Arini, D. A., D., Gianistika, C., & Rahmat, R. (2019). Penerapan pendekatan inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Rengasdengklok Selatan II). Jurnal Tahsinia, 1(1), 25–37. https://doi.org/10.57171/jt.v1i1.33
Artinta, S. V., & Fauziah, H. N. (2021). Faktor yang mempengaruhi rasa ingin tahu dan kemampuan memecahkan masalah siswa pada mata pelajaran IPA Smp. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 210-218.
Fatin, N., Zaenuri, Z., & Walid, W. (2024). Kemampuan bepikir kritis matematis ditinjau dari rasa ingin tahu dalam model pembelajaran PBL dengan Pendekatan Kontekstual. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 198–209. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5874
Fianingrum, F., Novaliyosi, N., & Nindiasari, H. (2023). Kurikulum merdeka pada pembelajaran matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 132–137. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4507
Ginting, A. B., Manik, E., Panjaitan, S. M., & Naibaho, T. (2024). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematika ditinjau dari rasa ingin tahu matematika siswa pada materi bilangan bulat kelas VII SMPN 3 Barusjahe. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 5(2), 342-353.
Herianingtyas, N. L. R., Suryaningsih, T., Sumantri, M. S., Utomo, E., & Nurhasanah, N. 2024). How science-mathematics based fairytale book enhance critical thinking skills and curiosity in elementary school students ? 11, 1–17.
Jannah, F., Fadly, W., & Aristiawan, A. (2021). Analisis karakter rasa ingin tahu siswa pada tema struktur dan fungsi tumbuhan. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 1-16.
Kartini, N. E., Nurdin, E. S., Hakam, K. A., & Syihabuddin, S. (2022). Telaah revisi teori domain kognitif taksonomi bloom dan keterkaitannya dalam kurikulum pendidikan agama islam. Jurnal Basicedu, 6(4), 7292–7302. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3478
Lestari, W., & Lestari, A. (2022). Pemanfaatan alat peraga matriks untuk meningkatkan rasa ingin tahu dan prestasi belajar matematika. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 459–467. https://doi.org/10.31537/laplace.v5i2.795
Muryaningsih, S. (2020). A increased curiosity attitudes and mathematics learning achievement through the realistic mathematics learning model (PMR) in Elementary Schools. Cendekiawan, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v2i1.166
Nurahman, R., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Penerapan model inkuiri terbimbing untuk meningkatkan rasa ingin tahu siswa pada pembelajaran matematika kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 152–152. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v7i2
Oktaviani, W., Chan, F., Hayati, D. K., & Syaferi, A. (2021). Meningkatkan rasa ingin tahu siswa pada pembelajaran IPA Melalui Model Discovery Learning. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1(2), 109–123. https://doi.org/10.32332/al-jahiz.v1i2.2755
Pranantyo, R., Widyaningrum, H., & Widyowati, A. (2024). Peningkatan rasa ingin tahu peserta didik melalui pembelajaran model discovery learning kelas VII E Smp N 3 Banguntapan. JPMP (Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti), 8(1), 41-47.
Puspitasari, S., & Husna, N. (2024). Kemampuan literasi matematis ditinjau dari rasa ingin tahu siswa pada materi aljabar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 414-423.
Putri, F. I., Masda, F., Maison, M., & Kurniawan, D. A. (2022). Analisis hubungan karakter rasa ingin tahu siswa terhadap minat belajar fisika di SMAN 11 Kota Jambi. Jurnal Phi Jurnal Pendidikan Fisika Dan Fisika Terapan, 3(2), 19. https://doi.org/10.22373/p-jpft.v3i2.13226
Rahmah, L. F., Nurfitriani, D. A., & Kusno, K. (2024). Mengukur rasa ingin tahu siswa smp terhadap pembelajaran matematika studi analitis. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(2), 913–919. https://doi.org/10.30605/proximal.v7i2.4011
Rahmayani, B., Junaedi, I., & Walid, W. (2023). Model DL berbantuan media menemukan pola kemampuan berpikir kreatif dan curiosity dengan gaya kognitif. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 47-56.
Ramadhan, F., Rustina, R., & Mulyani, E. (2025). Analisis level kemampuan metakognisi matematis siswa ditinjau dari rasa ingin tahu. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 96-103.
Sihotang, Y. L. T. (2020). Upaya meningkatkan karakter rasa ingin tahu di SMP NEGERI 1 MUARO JAMBI: bahasa indonesia. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2a), 500-505.
Silaban. B., Januaris Pane, & Melani Dewi Nagur. (2023). Menumbuhkembangkan karakter rasa ingin tahu melalui pembelajaran kooperatif tipe-TGT Peserta Didik SMP. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(1), 254–267. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.875
Silmi, M., & Kusmarni, Y. (2017). Menumbuhkan karakter rasa ingin tahu siswa dalam pembelajaran sejarah melalui media puzzle. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 6(2), 230–242. https://doi.org/10.17509/factum.v6i2.9980
Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas ix semester genap SMP Negeri 1 Wera Tahun Pelajaran 2021/2022. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(2), 35–44. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i2.184
Ulya, K., & Hayati, Z. (2020). Perkembangan rasa ingin tahu mahasiswa melalui pengintegrasian nilai islami dalam pembelajaran matematika. Jurnal Didaktik Matematika, 7(2), 171–187. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i2.17374
Wahyuni, Y. (2021). Analisis motivasi belajar matematika siswa kelas XII IPA SMA Bunda Padang. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 52–59. https://doi.org/10.26877/aks.v12i1.6022
Wardani, S. A., & Janattaka, N. (2022). Analisis karakter rasa ingin tahu siswa pada tema 8 kelas iii sekolah dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(4), 365–374. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i4.2035
Wondo, M. T. S., Mei, M. F., & Seto, S. B. (2022). Analisis sikap rasa ingin tahu mahasiswa selama covid-19 menggunakan model blended learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1953–1961. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1426.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.