Systematic Literature Review: The Utilization of the Edutainment Learning Model on Students’ Learning Motivation
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpp.v4i1.27535Keywords:
Systematic Literature Review, Learning Model, Edutainment, Learning MotivationAbstract
This study aimed to describe the utilisation of the edutainment learning model on students’ learning motivation. The study used the Systematic Literature Review (SLR) method. The data used consisted of research articles sourced from the Google Scholar database. Data collection was conducted following the PRISMA Statement guidelines. We presented the obtained data descriptively to provide a comprehensive overview of the impact of the edutainment learning model on students' learning motivation. The analysis of the article indicated that using the edutainment learning model positively impacted students’ learning motivation by implementing key strategies, specifically incorporating media or technology in learning and including active learning activities. This study concluded that the use of the edutainment learning model could be implemented effectively by considering students’ characteristics, the availability of infrastructure or technology, and the competence of educators. Thus, this study provided a recommendation for educators or teachers to employ the edutainment learning model to enhance students’ learning motivation.
References
A’ yuni, L. K., Suryani, N. R., & Tahir, M. (2024). peningkatan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran ipa dengan metode pembelajaran edutainment di kelas V SDN 6 Ampenan tahun pelajaran 2023/2024. Jurnal el-Huda, 15(01), 1-8.
Amelia, R. R., & Nugraheni, B. I. (2021). Motivasi belajar, prestasi belajar, dan keaktifan siswa di kelas ditinjau dari keikutsertaan siswa dalam program bimbingan belajar. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Akuntansi, 14(2), 1-10.
Arikarani, Y. (2017). Implementasi edutainment dalam pembelajaran al-qur’an bagi siswa sdit mutiara cendekia lubuklinggau. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 13(2), 67-89.
Azzahra, A. N., & Istiqomah, N. (2024). Faktor motivasi belajar rendah pada mata pelajaran ips. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(5).
Baharuddin, B., & Hatta, H. (2024). Transformasi manajemen pendidikan: integrasi teknologi dan inovasi dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 7355-7544.
Dewi, L. (2021). Pengaruh penerapan model pembelajaran edutainment terhadap motivasi belajar peserta didik kelas viii pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam di MTs Miftahul Huda Kaliori Rembang (Disertasi Doktor, IAIN KUDUS).
Diawati, Amril, A., & Suarni, S. (2023). Eksperimen model pembelajaran edutainment terhadap motivasi belajar peserta didik. RELIGI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2). https://doi.org/10.51454/religi.v1i2.620
Ginde, G. (2016). Visualisation of massive data from scholarly article and journal database a novel scheme. arXiv preprint arXiv:1611.01152.
Ginting, R. R. B., & Usiono, U. (2024). Systematic literature review (slr): penggunaan Bahasa Indonesia yang baik dan benar dalam kehidupan sehari-hari. Journal Sains Student Research, 2(6), 494-505.
Imamudin, Fahmi, R., Tabrani, M. B., & Setiawardani, W. (2024). Kompetensi pendidik dalam menghadapi pendidikan pada era society 5.0. AJIE-Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship 8(1).
Jamaludin, U., Pribadi, R. A., & Rengganis, M. (2023). Penerapan model project based learning dalam meningkatkan keaktifan belajar peserta didik pada pembelajaran ipa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(02), 3278-3296.
Lestari, D. A., Asrin, A., Setiawan, H., & Karma, I. N. (2022). Motivasi belajar siswa kelas v SDN Gugus V Ampenan pada masa pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 24-34.
Mahendra, R., Karim, H., & Muhammad, H. (2021). Penerapan metode edutainment dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran fikih. Islamic Education Studies: an Indonesia Journal, 4(2), 86-96.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & PRISMA Group, T. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the prisma statement. Annals of internal medicine, 151(4).
Ernawati, N. (2020). Buku ajar mata kuliah metodologi riset penelitian data sekunder. Malang: Poltekkes RS dr. Soepraoen.
Muna, A. (2022). Implementasi metode pembelajaran berbasis edutainment dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan agama islam (pai) kelas 2 selama pembelajaran blanded learning di SDIT Al Islamiyah Karangbener Bae Kudus (Disertasi Doktor, IAIN Kudus).
Page, M. J., Moher, D., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & McKenzie, J. E. (2021). Prisma 2020 explanation and elaboration: updated guidance and exemplars for reporting systematic reviews.
Prasetya, A. D., Utama, A. H., & Mastur, M. (2024). Pemanfaatan sosial media sebagai penyajian konten pembelajaran digital: study literature review. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(2), 1004-1017.
Purwanto, N. (2007). Psikologi pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahmanita, U., & Khairiah, K. (2022). Model pembelajaran edutainment dalam meningkatkan motivasi belajar anak usia dini. Al-Khair Journal: Management Education, 2(1), 13-23.
Sanjaya, H., Misdalina, M., & Suryani, I. (2023). Analisis faktor-faktor penyebab rendahnya motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran ips kelas iv SD Negeri 1 Sunggutan. Journal on Education, 5(3).
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sriyanto, A., Rahman, M. K., & Sumarsih, E. (2022). Peningkatan motivasi dan hasil belajar matematika melalui metode edutainment di SD Negeri 2 Minggarharjo. Educatif Journal of Education Research, 4(4), 45-41.
Sufyadi, S. (2022). Memaknai merdeka belajar. J-INSTECH, 3(1), 10-17. https://doi.org/10.20527/j-instech.v3i1.7916
Sumitro, A. H., Setyosari, P., & Sumarmi. (2017). Penerapan model problem based learning meningkatkan motivasi dan hasil belajar ips. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9).
Susanti, S. (2020). Implementasi model edutainment dalam pembelajaran di MI modern Al-Azhary Lesmana Kecamatan Ajibarang Kabupaten Banyumas (Disertasi Doktor, IAIN Purwokerto).
Sutomo, F. G., & Aini, M. R. Q. (2024). Pemahaman karakteristik peserta didik dalam mengoptimalkan pembelajaran. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(4), 60-72.
Taliak, J. (2021). Teori dan model pembelajaran. Indramayu: Penerbit Adab.
Telupun, D. (2020). Efektivitas penerapan model pembelajaran edutainment untuk memotivasi peserta didik selama pembelajaran secara daring di masa pandemi covid-19. Jurnal Syntax Transformation, 1(6), 254-262.
Trahati, M. R. (2015). Implementasi pendidikan karakter peduli lingkungan di Sekolah Dasar Negeri Tritih Wetan 05 Jeruklegi Cilacap. Basic education, 5(12).
Zulkarnain, N. F., Mumtadzah, A. R., & Asiyah, A. (2023). Dampak serta efektifitas pembelajaran edutainment anak usia dini di lab school audifa. Bouseik: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 131-139. Martuti, U. (2023). Edutainment dalam Pembelajaran IPS di MI Ya BAKII Kesugihan 01. J-PGMI: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(2), 185-195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kamilia Salsabila, Susanti Sufyadi, Agus Hadi Utama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with the Journal Pendidikan Profesi (JPP) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)
Similar Articles
- Hanifah Hanifah, I Nengah Suastika, Dewa Bagus Sanjaya, A Systematic Review of Gamification-Based Learning Resources in Civic Education: Enhancing Student Engagement and Civic Competence , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 4 No. 1 (2025): June
- Nuraini Nuraini, Camellia Camellia, Maimun Maimun, The Implementation of Culturally Responsive Teaching (CRT) Approach to Improve Learning Outcomes and Learning Motivation of Grade XI.3 Students at SMA Negeri 1 Palembang , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 4 No. 1 (2025): June
- Nina Vania, Wahyu Hidayat, Trisna Nugraha, Penggunaan Model Problem Based Learning Berbantuan Video Powtoon Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 3 No. 1 (2024): June
- Risma Nuriyanti, Susilawati, Deceni Amelia, Abih Gumelar, The Effect of Ethnolinguistic-Based Experiential Learning Model on Critical Thinking Abilities of PGSD Students , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 4 No. 1 (2025): June
- Husni Qodariah, Sylvia Rabbani, Pengembangan Media Pembelajaran Ayam MSP Materi Satuan Panjang Berbantuan Aplikasi Scratch Dengan Menggunakan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa SD Kelas III , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 1 No. 2 (2022): December
- Asih Martiasari, Jajang Bayu Kelana, Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Manipulatif Untuk Siswa Sekolah Dasar , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 1 No. 1 (2022): June
- Maya Hilma Khoirunnisa, Diana Ermawati, Imada Khairunisa, Increasing Interest in Learning Mathematics Through the Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) Approach in Grade II Elementary School Students , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 4 No. 1 (2025): June
- Paulina Sri Fajar Br. Aritonang, Rika Amelia, Rizky Afianto, Salsabila Amalia, Aflich Yusnita Fitrianna, Penerapan Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 3 No. 2 (2024): December
- Windi Triwahyuni, Jajang Bayu Kelana, Duhita Savira Wardani, Penggunaan Model Kooperatif Picture and Picture Berbantuan Canva untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Daur Hidup Hewan di Sekolah Dasar , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 3 No. 2 (2024): December
- Siti Patimah, Jajang Bayu Kelana, Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Powerpoint untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa Kelas IV , Jurnal Profesi Pendidikan: Vol. 2 No. 1 (2023): June
You may also start an advanced similarity search for this article.