Enhancing Learning Motivation of Grade XI.9 Students Through Zep Quiz Media in Civics Education at SMA Negeri 3 Palembang

Authors

  • Julia Julia PPG FKIP, Universitas Sriwijaya
  • Umi Chotimah PPG FKIP, Universitas Sriwijaya
  • Tyas Masito Mutiara SMAN 3 Palembang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpp.v4i1.27612

Keywords:

Zep Quiz, Learning Motivation, Pancasila Education, Learning Media

Abstract

The low learning motivation of students during the Pancasila Education learning process motivated this research. The study was caused by students feeling bored due to the use of monotonous and unvaried learning media. The aim of this study was to increase students' learning motivation in the Pancasila Education subject through the use of Zep Quiz media. This research was conducted in the form of Classroom Action Research (CAR), which consisted of two cycles. Each cycle consisted of one meeting that included four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The research involved 37 students as the research subjects, specifically from class XI.9 of SMA Negeri 3 Palembang. The study employed two data collection techniques: observation and documentation. The results showed an increase in students' learning motivation from 43% in the pre-cycle, then increasing to 68% in cycle I, and rising again to 88% in cycle II, reaching the "Very Good" category. Thus, the use of Zep Quiz media proved to be effective in enhancing students' motivation in learning Pancasila Education.

References

Akbar, K., Aditya, C., Rizki, L., Karisma, N. A., Novitasari, S., Sulistia, W., & Yulianti, Y. (2024). Penerapan model problem based learning berbantuan komik digital untuk meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa pada materi perkalian pecahan di kelas v sekolah dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 3(2), 65-76.

Anggarwati, H., Anggraini, N. N. H., & Chotimah, U. (2024). Meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan pancasila menggunakan media spin game. ASANKA: Journal of Social Science and Education, 5(1), 1-10.

Aryansyah, R., Kurnisar, K., & Mutiara, T. M. (2024). Upaya meningkatkan motivasi belajar dengan menggunakan media educandy pada pembelajaran ppkn. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(4).

Brillian, I., Budyartati, S., & Yanto, E. N. A. (2024, Juli). Pengaruh penggunaan media pembelajaran gimkit sebagai gamefikasi terhadap pembelajaran bahasa indonesia di kelas 5 sekolah dasar. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra) (Vol. 3, No. 3, pp. 610-618).

Sholihah, U. N. A., Hidayah, N., & Khotimah, H. (2024). Evaluasi pelaksanaan p5 melalui model cipp di SMAI As-Syafiah Mojosari Nganjuk. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 4(2), 86-97.

Khasanah, I., Anggraeni, N. N. H., & Chotimah, U. (2023). Meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas vii. 2 dalam pembelajaran pendidikan pancasila melalui penggunaan media quizizz paper mode di SMPN 33 Palembang. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 765-770.

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran ppkn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 323-339.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh penggunaan game edukasi berbasis wordwall dalam pembelajaran matematika terhadap motivasi belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140-147.

Zulhazlinda, W., Noviani, L., & Sangka, K. B. (2023). Pengaruh tpack terhadap kesiapan menjadi guru profesional pada mahasiswa pendidikan ekonomi di Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(1), 26-38.

Fakhrunnisaa, N., & Mardiawati, M. (2023). Pengaruh game edukasi berbasis educandy terhadap motivasi belajar pendidikan agama islam (pai) kelas v pada SD 103 Bontompare. Jurnal MediaTIK, 1-5.

Ruzka Indonesia. (2025). Official: korean edtech platform zep quiz launched in Indonesia. Retrieved from https://ruzkaindonesia.id/posts/515411/resmi-platform-edtech-korea-zep-quiz-hadir-di-indonesia

Santrock, J. W. (2020). Educational psychology. New York, NY: McGraw-Hill.

Uno, HB (2022). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis dalam pendidikan (Edisi ke-18). Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman, AM (2018). Interaksi dan motivasi belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Slavin, R. E. (2019). Educational psychology: Theory and practice. Boston, MA: Pearson.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Winatha, K.R., & Setiawan, I.M.D. (2020). Pengaruh pembelajaran berbasis permainan terhadap motivasi dan prestasi belajar. Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 240–250.

Zahrania, N.N., Mianti, P.R., Aminarti, P.A., Fatihah, M.I., Haqsyah, M.F.D.U., & Sanabil, M.R. (2025). Penerapan media permainan edukatif pendidikan agama Islam untuk meningkatkan motivasi belajar pada kelas VIII di SMPIT Al-Jabar Karawang. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 294–305. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2696

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Julia, J., Chotimah, U., & Masito Mutiara, T. (2025). Enhancing Learning Motivation of Grade XI.9 Students Through Zep Quiz Media in Civics Education at SMA Negeri 3 Palembang. Jurnal Profesi Pendidikan, 4(1), 156–166. https://doi.org/10.22460/jpp.v4i1.27612

Issue

Section

Articles