PENERAPAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP PADA MATERI BENTUK ALJABAR

Authors

  • Cindy Noviani Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Siliwangi
  • Masta Hutajulu IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.10306

Keywords:

Contextual Approach, Concept Masteri, Algebraic Forms

Abstract

The ability to master concepts is one of the obstacles experiences by students in studying algebraic form. This is the background of the author to conduct this research with the aim of knowing the increase in students conceptual mastery if a contextual approach is applied to learning algebraic form in class VII Junior High School of Dharma Kartini Cimahi. The type of research used is Classroom Action Research (CAS) with the methods use are survey, test, and observation methods, the analysis used is qualitative. The results of the stude are evidenced by the improvement in student learning outcomes from the condition of learning completeness that no one reaches the KKM value, increasing in the first cycle as many as 8 students (40%) and in the second cycle it has increased to 15 students (75%). It can be concluded that the application of the contectual approach is good enough to improve students mastery of concepts in algebraic form. 

References

Alifah, N., & Aripin, U. (2018). Proses Berpikir Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematik Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 505. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p505-512

Armin, R., & Idham, N. (2019). Pengaruh Penguasaan Bilangan Bulat Terhadap Penguasaan Konsep Aljabar pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Siompu. 5(November), 136–141.

Azmir, S., & Yolanda Sari, N. (2021). Pendekatan Contextual and Teaching Learning (CTL) dalam Pembelajaran Operasi Bentuk Aljabar. 1(1), 16–23.

Hasibuan, N. U. R. M., & Tarbiyaii, F. (n.d.). Hubungan Penguasaan Konsep Operasi Hitung Bentuk ALjabar dengan Hasil Belajar Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) di Kelas VIII MTs N 2 Padangsidimpuan.

Ikhsan, M. (2013). Penerapan Pendekatan Kontekstual Dalam Materi Operasi Bentuk Aljabar di Kelas VII MTs Negeri 2 Pontianak. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Lutvaidah, U. (2016). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 279–285. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.653

Malihatuddarojah, D., & Prahmana, R. C. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Operasi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–8. https://doi.org/10.22342/jpm.13.1.6668.1-8

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122

Peluang, J. (2015). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar Di Kelas Vii Smp Negeri 1 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1), 5–11.

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v9i1.283

Putrianasari, D., & Wasitohadi. (2015). Pengaruh Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Cukil 01 Kecamatan Tengaran-Kabupaten Semarang. 20.

Simarmata, A. M., Wibowo, M. R. H., Hutajulu, M., & Herdiana, H. (2018). Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematik Dan Motivasi Belajar Siswa Smp Dengan Menggunakan Pendekatan Problem Based Learning. Prisma, 7(2), 135. https://doi.org/10.35194/jp.v7i2.364

Wijayanti, D., Maulida, N., Hutajulu, M., & Hendriana, H. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dan Habits of Mind Siswa Sma Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 4(2), 121. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v4i2.1454

Downloads

Additional Files

Published

2022-05-22

Issue

Section

Articles