PENGARUH SELF-REGULATED LEARNING TERHADAP HASIL PRETEST AKM NUMERASI SISWA DI SEKOLAH PENEMPATAN KAMPUS MENGAJAR

Authors

  • Zahra Fajrianti Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dani Firmansyah Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17071

Keywords:

Self-regulated Learning, Numeracy AKM, Teaching Campus

Abstract

The purpose of this research was to determine the effect of self-regulated learning on the results of the numeracy AKM pretest at school was choice by teaching campus batch 4. The population of this research is class VIII students of SMP Islam Karawang for the 2022/2023 academic year. The sample was selected using a simple random sampling technique so that 14 students of class VIII-B were obtained. Data collection was carried out using AKM test and self-regulated learning questionnaires which were then analyzed using simple linear regression analysis, namely by conducting normality tests and data linearity test first as prerequisites with the help of SPSS software version 25 for windows. The results showed that the absence of a positive influence of self-regulated learning on the results of the numeracy AKM pretest of students. This is evidenced by the value of Sig. = 0.869 > 0.05 then it was H0 accepted so that the variable (X) self-regulated learning did not have a positive effect on the variable (Y) of the numeracy AKM pretest result.

References

Afista, Y., Priyono, A., & Huda, S. A. A. (2020). Analisis kesiapan guru PAI dalam menyongsong kebijakan merdeka belajar. Journal of Education and Management Studies, 3(6), 53-60.

Ahmad, D. N., Setyowati, L., & Ati, A. P. (2021). Kemampuan guru dalam asesmen kompetensi minimum (AKM) untuk mengetahui kemampuan literasi dan numerasi peserta didik. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 7(1).

Andiani, D., Hajizah, M. N., & Dahlan, J. A. (2020). Analisis rancangan assesmen kompetensi minimum (akm) numerasi program merdeka belajar. Majamath: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 80-90.

Andriani, L., Diana, S., & Hidayat, T. (2022). Analisis kemampuan numerasi siswa pada materi genetika berdasarkan asesmen kompetensi minimum (AKM). Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 5(2), 100-105.

Aryani, T. D., & Hasyim, M. (2018). Pengaruh kecemasan matematis, problem stress matematika, dan self-regulated learning terhadap hasil belajar matematika siswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 243–252.

Aziz, H. E. (2020). Pengaruh kemandirian belajar matematika terhadap kemampuan penalaran matematis siswa SMP. Skripsi Universitas Singaperbangsa Karawang.

Cahyanovianty, A. D., & Wahidin, W. (2021). Analisis kemampan numerasi peserta didik kelas viii dalam menyelesaikan soal asesmen kompetensi minimum (AKM). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1439-1448.

Fajrianti, Z., & Firmansyah, D. (2021). Self-regulated learning siswa kelas vii smpn 5 karawang barat pada pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 762–768.

Fauziah, A., Sobari, E. F. D., & Robandi, B. (2021). Analisis pemahaman guru sekolah menengah pertama (smp) mengenai asesmen kompetensi minimum (AKM). EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1550–1558. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.608

Halisa, N., & Hajron, K. H. (2022). Analisis kemampuan numerasi pada hasil asessmen kompetensi minimum (akm) di sd negeri 1 purwosari. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 1144–1152. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

Kemendikbud. (2021). Kemendikbud luncurkan kampus mengajar angkatan 1 tahun 2021. (Pengelola Web Kemdikbud, 09 Februari 2021). www.kemdikbud.go.id

Mumpuni, A., Azizah, S., Rahma, S. A., Utami, D., Safitri, N. I., Tiana, F. A., Putri, D. A. K., & Pratama, A. A. (2022). Pemanfaatan barang bekas sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan literasi numerasi peserta didik di sekolah dasar. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 3(1), 8–14.

Purwanto, Ageng Jelly. (2021). Pemahaman siswa kelas xi smk negeri 1 pujer dalam menyelesaikan soal akm numerasi. Journal of Mathematics Education and Learning, 1(2), 109-115.

Pusat Asesmen Pendidikan. (2021). Asesmen nasional. https://pusmendik.kemdikbud.go.id

Putra, J. D. (2017). Learning Cycle 5E dalam meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan self-regulated learning matematika. PRISMA, 4(1), 43–56.

Resti, Y., Zulkarnain, Astuti, & Kresnawati, E. (2020). Peningkatan kemampuan numerasi melalui pelatihan dalam bentuk tes untuk asesmen kompetensi minimum bagi guru sdit auladi sebrang ulu ii palembang. In Y. Resti, Zulkarnain, Astuti, & E. S. Kresnawati (Eds.), Applicable Innovation of Engineering and Science Research (AVoER) (pp. 670–673). AVoER.

Zamnah, L. N. (2019). Analisis self-regulated learning yang memperoleh pembelajaran menggunakan pendekatan problem-centered learning dengan hands-on activity. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 56–63.

Downloads

Published

2023-05-18

Issue

Section

Articles