Pengembangan media pembelajaran berbasis android menggunakan articulate storyline 3 materi program linear di sekolah menengah atas

Authors

  • Muhammad Irfan Universitas Tanjungpura
  • Dede Suratman Universitas Tanjungpura
  • Dona Fitriawan Universitas Tanjungpura
  • Ade Mirza Universitas Tanjungpura
  • Revi Lestari Pasaribu Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i1.21634

Keywords:

Learning Media Development, Android, Articulate Storyline 3, Linear Programming

Abstract

The purpose of this research to create learning media for Android using Articulate Storyline 3 (AS3) as well as identifying validity and practicality of this Android-based learning tool developed with AS3. This research uses the ADDIE model, encompassing five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The participants in this study consist of two subject matter experts, two media experts, and 32 respondents from the ninth-grade students of SMA Negeri 3 Pontianak. The focus of the research is on the Android-based linear program learning media developed during the study. The data collection instrument is a questionnaire with descriptive statistical analysis techniques. The findings indicate that the validation analysis, based on assessments from material and media experts, yields an average score of 4.18, categorizing as 'good.' Furthermore, the practicality analysis, gauged through student responses, averages at 4.33, indicating a 'very good' category. Consequently, the Android based learning media employing AS3 is deemed both valid and practical for utilization.

References

Agustriandi, H., Sugiatno, S., & Suratman, D. (2018). Pengembangan media pembelajaran dengan android berstruktur problem posing. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(5), 1–10. https://doi.org/10.26418/jppk.v7i5.25795

Akraman, R., Candiwan, C., & Priyadi, Y. (2018). Pengukuran kesadaran keamanan informasi dan privasi pada pengguna smartphone android di Indonesia. JSINBIS (Jurnal Sistem Informasi Bisnis), 8(2), 115–122. https://doi.org/10.21456/vol8isspp115-122

Hanggara, Y., & Aini, R. N. (2020). Pengembangan modul matematika dengan pendekatan kontekstual pada materi lingkaran untuk siswa kelas viii smpn 11 bintan. JIPMat, 5(2), 240–247. https://doi.org/10.26877/jipmat.v5i2.3962

Husna, M. N. (2022). Tutorial pembuatan media aplikasi articulate storyline 3 untuk pembelajaran di SD. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 41–48. https://doi.org/10.55904/nautical.v1i2.150

Ismail, M. I. (2023). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. PT RajaGrafindo Persada.

Istikomah, E., & Herlina, S. (2020). ICT-based mathematics learning module: students’ responses in learning process. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(3), 569–578. https://doi.org/10.357/pjr.v4i2.7992

Musyahadah, A., Al-Hamat, A., & Mujahidin, E. (2019). Kompetensi pendidik dalam al-qur’an dan relevansinya terhadap kompetensi guru menurut peraturan pemerintah nomor. 74 tahun 2008. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1. https://doi.org/10.32832/tawazun.v10i1.1150

Rahmawati, M., Yani, A., Sayu, S., Fitriawan, D., Suratman, D., & Ahmad, D. (2023). Pengembangan media pembelajaran teorema pythagoras menggunakan e-comic berbantuan pixton. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 155–163. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i1.2086

Rochmad. (2012). Desain model pengembangan perangkat pembelajaran matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59–72. https://doi.org/10.15294/kreano.v3i1.2613

Safira, A. D., Sarifah, I., & Sekaringtyas, T. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web articulate storyline pada pembelajaran ipa di kelas v sekolah dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 237–253. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.1109

Santoso, H. B., & Noviarianto, N. (2021). Meningkatkan kompetensi navigasi mahasiswa politeknik maritim negeri indonesia melalui pengembangan media pembelajaran electronic chart and display information system (ECDIS) simulator. Jurnal Sains Dan Teknologi Maritim, 21(2), 172–178.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian: kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suminar, D. (2019). Penerapan teknologi sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 774–783. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/viewFile/5886/4220

Supriyono, S. (2018). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48

Uliatunida, N. (2020). Perencanaan kurikulum untuk mencapai tujuan pendidikan. Ilmu Pendidikan Dan Dakwa, 2(1), 35–48. http://journal.staislantaboer.ac.id/index.php/medikom

Utami, Y. D., Yusmin, E., & Mirza, A. (2022). Rancangan media pembelajaran program linear berbasis android menggunakan program lectora inspire di sekolah menengah atas. Jurnal AlphaEuclidEdu, 3(1), 59. https://doi.org/10.26418/ja.v3i1.53494

Widoyoko, E. P. (2015). Evaluasi program pembelajaran. Pustaka Belajar.

Downloads

Published

2024-02-07

Issue

Section

Articles