Konsep fundamental matematika pada tenun songket siak

Authors

  • Antin Auliani Universitas Islam Riau
  • Suripah Suripah Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i5.22010

Keywords:

Siak songket woven cloth, Fundamental concept, Mathematics

Abstract

Along with the times, cultural values among the community, including students, are fading. An alternative that can be done is to preserve culture and reintroduce it through the formal education curriculum. So it is necessary to conduct this research with the aim of describing the fundamental mathematical concepts contained in Siak songket woven fabrics. This study uses a descriptive qualitative method. The respondents in this study are the owner of the Siak weaving industry, Mrs. Atun permai. The data collection techniques used in this study are observation, interviews and documentation. The data analysis technique is carried out through 4 stages, namely data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawn. The results of this study show that the motif of Siak songket woven fabric comes from animals, plants, and celestial bodies and contains meanings, philosophies and mathematical ideas such as geometric transformations, units of time and social arithmetic concepts. Several mathematical concepts contained in Siak sticky woven fabric can be applied to contextual mathematics learning to make it easier to understand mathematical concepts and associate culture into mathematics learning.

Author Biographies

Antin Auliani, Universitas Islam Riau

Pendidikan matematika

Suripah Suripah, Universitas Islam Riau

Pendidikan Matematika

References

Aini, N. N., & Budiarto, M. T. (2022). Literasi matematis berbasis budaya mojokerto dalam perspektif etnomatematika. MATHEdunesa, 11(1), 198–209.

Avelia, L. T., Nugraheni, F. A., & Palma, D. I. (2020). Etnomatematika pada kain tapis lampung motif pucuk rebung. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 1, 373–382.

Barus, M. D. B., Mustafa, M. P., & Thahirah, F. S. (n.d.). Monograf implementasi matematika pada unit simpan pinjam di desa lau gumba kecamatan berastagi kabupaten karo. uwais inspirasi indonesia.

Creswell, J. W. (2008). Educational research, planning, conducting, and evaluating quantitative andqualitative research . Third Edition. Pearson Education Merrill Prentice Hall.

Febrianti, N. A. (2020). Analisis kualitas produk pada usaha kecil menengah (ukm) rumah tenun kampung bandar di pekanbaru. Universitas Islam Riau.

Gunawan, F. I. (2019). Kajian etnomatematika serta analisis aktivitas fundamental matematis menurut bishop pada industri kain cual bangka belitung [Universitas Sanata Dharma]. Yogyakarta: Program S2 Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Sanata Dharma.

Gunawan, R. G., Jamna, J., Solfema, S., Oktariza, F., & Erita, S. (2022). An ethnomathematics exploration: The beads basket craft context for mathematics learning. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 122–133.

Heri Ardian, J., Fera, M., & Antika, R. (2023). Eksplorasi etnomatematika pada kain lipat 44 kabupaten lingga Kepulauan Riau. Universitas Maritim Raja Ali Haji.

Irmawati, D. A., & Pd, S. (2020). Media pembelajaran matematika: Cara gembira belajar matematika. Pemeral edukreatif.

Isroi, A., Suripah, S., & Rezeki, S. (2022). Kambuik kuantan singingi culture for realistic mathematics education approach. Ethnomathematics Journal, 3(1), 1–10.

Isyanto, A. Y. (2023). Literasi matematis dan ketahanan pangan di SMK agribisnis dan agriteknologi. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.

Lukitasari, E., Manalu, S. B., & Putra, V. F. A. (2022). Eksplorasi etnomatematika pada candi lumbung sebagai konsep geometri matematika. Prosiding Seminar Nasional Sanata Dharma Berbagi" Pengembangan, Penerapan Dan Pendidikan’Sains Dan Teknologi’Pasca Pandemi, 230.

Lusiana, D., Afriani, N. H., Ardy, H., & Widada, W. (2019). Eksplorasi etnomatematika pada masjid jamik kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 164–176.

Marsigit, Condromukti, R., Dafid Slamet Setiana, & Sylviyani Hardiati. (2018). Pengembangan pembelajaran matematika berbasis etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Etnomatemasia, 20–38.

Moleong, L. . (2010). Metodologi penelitian. PT Remaja Rosdakarya.

Muyassaroh, I., & Sunaryati, T. (2021). Etnomatematika: Strategi melahirkan generasi literat matematika melalui budaya lokal Yogyakarta. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(01), 1–12.

Panjaitan, S., Hartoyo, A., & Fitriawan, D. (2021). Eksplorasi etnomatematika kain tenun songket suku melayu sambas. Jurnal AlphaEuclidEdu, 2(1), 19–31.

Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1–12.

Rusmaniah, R., Nugroho, D. A., Indriyani, P. D., & Putra, M. A. H. (2022). Partisipasi perajin dalam pengembangan seni kerajinan anyaman di kampung purun berbasis kearifan lokal. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 8(1), 1–10.

Safitri, N. A. (2019). Pusat kerajinan di lawata Bima NTB handicraft center in Lawata Bima NTB.

Sahilda, Y., & Izzati, N. (2020). Eksplorasi etnomatematika motif batik gonggong Tanjungpinang Kepulauan Riau. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 79–92.

Sawita, K., & Ginting, S. S. B. (2022). Identifikasi etnomatematika: Motif dalam kain songket tenun melayu langkat sumatera utara. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 2064–2074.

Setiawan, B., & Suwarningdyah, R. R. N. (2014). Strategi pengembangan tenun ikat kupang provinsi nusa tenggara timur. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(3), 353–367.

Sihombing, S., & Tambunan, H. (2021). Etnomatematika: Eksplorasi ornamen rumah bolon batak toba terhadap konsep geometri. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 6(2), 100–104.

Suripah, S., Marsigit, M., & Rusli, R. (2021). Ethnomathematics: Exploration of mathematical concepts in Riau Malay special food. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 28–38. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/math.v7i1.1148

Suripah, S., & Retnawati, H. (2019). Student mathematical connection ability in representing multiplication at the elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 1254(1), 12080. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1254/1/012080

Wahyudi, W., & Putra, A. (2022). Systematics literature review: Eksplorasi etnomatematika pada aktivitas masyarakat. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(1), 173–185.

Widiyanti, C. T. (2018). Spatial design analysis dalam proses perencanaan dan perancangan interior. Idealog: Ide Dan Dialog Desain Indonesia, 3(2), 62–76.

Yuliana, N., Pratiwi, D. D., & Anwar, S. (2018). Pengembangan media interaktif matematika berbasis macromedia flash. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 50–60.

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles