Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan model discovery learning siswa SMP kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.23733Keywords:
Problem Solving Skill, Discovery Learning, Junior High SchoolAbstract
The aim’s of this research is to determine the increase in students' mathematical problem solving abilities using the discovery learning model. The research method used uses quasi-experimental techniques. The subjects of this research were 30 students at Kahuripan Lembang Middle School, class VIII-C. Data collection techniques through test questions and LKPD with discovery learning model stages. The data obtained was then analyzed quantitatively using the difference between two means test. The results of the research show that students' mathematical problem solving abilities use the discovery learning model for class VIII middle school because the learning activities carried out make students think more systematically, critically, creatively in solving the problems given, so that they can improve students' mathematical problem solving abilities.
References
Aisah, S., Achmad Mudrikah, & Sulastri, Y. L. (2024). Upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan kepercayaan diri peserta didik melalui model discovery learning. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 9(1), 047–054. https://doi.org/10.30999/ujmes.v9i1.2677
At Taufiq, D. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Plusminus : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 303–314. https://doi.org/https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1106
Dyah, T., Pramaeda, O., & Ningsih, S. C. (2020b). Efektivitas model pembelajaran discovery learning berbantuan e-learning ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 116–130. http://journal.upgris.ac.id/index.php/aksioma/article/view/5576
Firdayati, L. (2020). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui discovery learning dengan geogebra pada materi transformasi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 833–841. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2899
Gani, R. A., Syahiril Anwar, W., & Aditiya, S. (2021). Perbedaan hasil belajar melalui model discovery learning dan problem based learning. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 04, 54–59. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda
Isnawati, I., Yuliawati, L., Sukmana, E., & Matematika, P. (2023). Pengaruh model discovery learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. PI-MATH: Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April , 2(1), 1–9. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/pi-mathTlp.
Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157
Latifah, S. S., & Luritawaty, I. P. (2020). Think Pair Share sebagai model pembelajaran kooperatif untuk peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–46. https://doi.org/https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.590
Majekroatina, D., Darsono, & Yohanie, D. D. (2024). Kemampuan pemecahan masalah matematis materi sistem persamaan linear dua variabel siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(1), 218–232. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i1.2177
Mauleto, K. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari indikator NCTM dan aspek berpikir kritis matematis siswa di kelas 7b SMP Kanisius Kalasan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 125–134. http://journal.upgris.ac.id/index.php/JIPMat/article/view/4261
Medeyenti Darmawan, O. (2024). Pengembangan LKPD berbasis model problem based learning pada materi perbandingan untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa fase D. Jurnal BSIS, 6(2), 884–896. https://doi.org/https://doi.org/10.30606/absis.v6i2.2322
Nuraeni, L., Suhendri, H., & Masruroh, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik peserta didik kelas VIII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 1(3), 159–171. https://doi.org/10.46306/lb.v1i3
Nurhasanah, D. E., Kania, N., & Sunendar, A. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada siswa SMP. In Jurnal Didactical Mathematics (Vol. 1, Issue 1). http://jurnal.unma.ac.id/index.php/dm
Prasasty, A. T., Hapsari, F. S., Farid, M., & Ahyar, M. (2024). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi turunan. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 13(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v13i1.29868
Salvia, N. Z., Putri Sabrina, F., & Maula, I. (2022). Analisis kemampuan literasi numerasi peserta didik ditinjau dari kecemasan matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(1), 352–360. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/890
Saputri, G., Kusuma Wardani, N., & Pamelasari, S. D. (2024). Peningkatan kemampuan komunikasi peserta didik SMP Negeri 17 semarang melalui model pembelajaran discovery learning. Prosiding Universitas Negeri Semarang, 688–696. https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3196
Sugiono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung: Alfabeta, 288.
Suhendra, I., Fiman, Desyanri, & Negeri Padang, U. (2024). Peningkatan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran matematika menggunakan model discovery learning. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 406–421. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i1.2447
Susanti, Y. (2020). Penggunaan strategi murder dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 180–191. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Susmiati, E. (2020). Meningkatkan motivasi belajar bahasa indonesia melalui penerapan model discovery learning dan media video dalam kondisi pandemi covid-19 bagi siswa SMPN 2 gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210–215. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.