Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan model discovery learning siswa SMP kelas VIII

Authors

  • Eva Laela IKIP Siliwangi
  • M. Afrilianto IKIP Siliwangi
  • Eka Senjayawati IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.23733

Keywords:

Problem Solving Skill, Discovery Learning, Junior High School

Abstract

The aim’s of this research is to determine the increase in students' mathematical problem solving abilities using the discovery learning model. The research method used uses quasi-experimental techniques. The subjects of this research were 30 students at Kahuripan Lembang Middle School, class VIII-C. Data collection techniques through test questions and LKPD with discovery learning model stages. The data obtained was then analyzed quantitatively using the difference between two means test. The results of the research show that students' mathematical problem solving abilities use the discovery learning model for class VIII middle school because the learning activities carried out make students think more systematically, critically, creatively in solving the problems given, so that they can improve students' mathematical problem solving abilities.

References

Aisah, S., Achmad Mudrikah, & Sulastri, Y. L. (2024). Upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan kepercayaan diri peserta didik melalui model discovery learning. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education and Science), 9(1), 047–054. https://doi.org/10.30999/ujmes.v9i1.2677

At Taufiq, D. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Plusminus : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 303–314. https://doi.org/https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1106

Dyah, T., Pramaeda, O., & Ningsih, S. C. (2020b). Efektivitas model pembelajaran discovery learning berbantuan e-learning ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 116–130. http://journal.upgris.ac.id/index.php/aksioma/article/view/5576

Firdayati, L. (2020). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui discovery learning dengan geogebra pada materi transformasi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 833–841. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2899

Gani, R. A., Syahiril Anwar, W., & Aditiya, S. (2021). Perbedaan hasil belajar melalui model discovery learning dan problem based learning. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 04, 54–59. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda

Isnawati, I., Yuliawati, L., Sukmana, E., & Matematika, P. (2023). Pengaruh model discovery learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. PI-MATH: Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April , 2(1), 1–9. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/pi-mathTlp.

Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157

Latifah, S. S., & Luritawaty, I. P. (2020). Think Pair Share sebagai model pembelajaran kooperatif untuk peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–46. https://doi.org/https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.590

Majekroatina, D., Darsono, & Yohanie, D. D. (2024). Kemampuan pemecahan masalah matematis materi sistem persamaan linear dua variabel siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(1), 218–232. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i1.2177

Mauleto, K. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari indikator NCTM dan aspek berpikir kritis matematis siswa di kelas 7b SMP Kanisius Kalasan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 125–134. http://journal.upgris.ac.id/index.php/JIPMat/article/view/4261

Medeyenti Darmawan, O. (2024). Pengembangan LKPD berbasis model problem based learning pada materi perbandingan untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa fase D. Jurnal BSIS, 6(2), 884–896. https://doi.org/https://doi.org/10.30606/absis.v6i2.2322

Nuraeni, L., Suhendri, H., & Masruroh, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematik peserta didik kelas VIII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 1(3), 159–171. https://doi.org/10.46306/lb.v1i3

Nurhasanah, D. E., Kania, N., & Sunendar, A. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada siswa SMP. In Jurnal Didactical Mathematics (Vol. 1, Issue 1). http://jurnal.unma.ac.id/index.php/dm

Prasasty, A. T., Hapsari, F. S., Farid, M., & Ahyar, M. (2024). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi turunan. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 13(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v13i1.29868

Salvia, N. Z., Putri Sabrina, F., & Maula, I. (2022). Analisis kemampuan literasi numerasi peserta didik ditinjau dari kecemasan matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(1), 352–360. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/890

Saputri, G., Kusuma Wardani, N., & Pamelasari, S. D. (2024). Peningkatan kemampuan komunikasi peserta didik SMP Negeri 17 semarang melalui model pembelajaran discovery learning. Prosiding Universitas Negeri Semarang, 688–696. https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3196

Sugiono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung: Alfabeta, 288.

Suhendra, I., Fiman, Desyanri, & Negeri Padang, U. (2024). Peningkatan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran matematika menggunakan model discovery learning. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 406–421. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i1.2447

Susanti, Y. (2020). Penggunaan strategi murder dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 180–191. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Susmiati, E. (2020). Meningkatkan motivasi belajar bahasa indonesia melalui penerapan model discovery learning dan media video dalam kondisi pandemi covid-19 bagi siswa SMPN 2 gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210–215. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2732

Downloads

Published

2024-07-30

Issue

Section

Articles