Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa MTs kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i5.24012Keywords:
Discovery Learning, Mathematical Problem SolvingAbstract
The purpose of this study was to determine the increase in mathematical problem solving abilities of students who received the discovery learning model with students who received ordinary learning. The research method used was quasi-experimental. The population in this study were students of class VIII MTs Al-Furqon located in Cisarua, West Bandung with samples taken as many as two classes. The experimental class received learning by applying the discovery learning model, while the control class received ordinary learning. Data collection techniques by giving pretests and posttests. Quantitative data processing techniques were processed using MS Excel and SPSS. The results showed that students had the ability to solve mathematical problems when they learned to apply the discovery learning model.
References
Abdi, M., Murni, A., & Saragih, S. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan model discovery learning sebagai upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMP kabupaten ampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2989–2997. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/407
Afsari, S., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran matematika. IJI: Indobesian Journal Of Intelectual Publication, 1(3), 189–197. http://journal.intelekmadani.org/index.php/ijipublication/article/view/117
Anizzulfa, N., Saleh, H., & Safitri, P. T. (2023). Pengaruh model discovery learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas VII. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 219–227. https://www.e-journal.my.id/pedagogy/article/view/3112
Hermawati, Jumroh, & Sari, E. F. P. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis pada materi kubus dan balok di SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141-152. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.648
Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020a). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213–220. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157
Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020b). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157
Kasim, D. S., Ralmugiz, U., & Aba, M. M. (2022). Pengembangan ideo pembelajaran materi garis dan sudut dengan model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII tahun ajaran 2021/2022. Mega: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 471–480. https://doi.org/10.59098/mega.v3i2.834
Khasanah, U., Rahayu, R., & Ristiyani, R. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas IV materi bangun datar berdasarkan teori polya. Didaktika, 1(2), 230–242. https://doi.org/10.17509/didaktika.v1i2.36538
Khatami, M. F., Sridana, N., & Hayati, L. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal kompetitif ditinjau dari kecerdasan logis matematis. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 214. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/index
Latifah, S. S., dan Luritawaty, I. P. (2020). Think pair share sebagai model pembelajaran kooperatif untuk peningkatan emampuan pemecahan masalah matematis. Moshrafa Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Mahiroh, N., Kurniawan, S., & Erwanto, H. (2019). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi bangun ruang. Prosiding Seminar Nasional Universitas Pekalongan 92-99. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/job/article/view/178
Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep model discovery learning pada pembelajaran tematik Terpadu di sekolah dasar menurut pandangan para ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2189-2198. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i3.697
Mauleto, K. (2019). Analisis kemampuan kemecahan masalah ditinjau dari indikator NCTM dan aspek berpikir kritis matematis siswa di kelas 7B SMP kanisius kalasan. JIPMat, 4(2). https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i2.4261
Nasution, M. D., & Oktaviani, W. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP PAB 9 klambir V T.P 2019/2020. Journal Mathematics Education Sigma (JMES), 46–55. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/jmes
Rahmiati, Musdi, E., & Fauzi, A. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas VIII SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 267–272. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.448
Riski, F., Marethi, I., & Rafianti, I. (2019). Pengaruh kecemasan matematika terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa di SMA. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 11-23. http://dx.doi.org/10.30656/gauss.v2i2.1750
Sari, N. K., & Hasibuan, N. H. (2019). Pengaruh kedisipilinan, asa percaya diri, dan kecerdasan logis matematis terhadap hasil belajar matematika siswa. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 49-59. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v8i1.1784
Sary, R. F., Juandi, D., & Jupri, A. (2022). Model pembelajaran discovery learning dan kemampuan penalaran matematis. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1028–1038. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4765
Sri Putri, R., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh penerapan model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Mushrofa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331-340. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.566
Subakti, D. P., Marzal, J., & Hsb, M. H. E. (2021). Pengembangan E-LKPD erkarakteristik budaya jambi menggunakan model discovery learning berbasis STEM untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1249–1264. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.629
Tambunan, L. O. (2021). Model pembelajaran creative problem solving untuk meningkatkan kemampuan penalaran dan komunikasi Matematis. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(2), 362-373. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i2.4630
Yuliasari, E. (2017). Eksperimentasi model PBL dan model GDL terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari kemandirian belajar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 1–10. http://doi.org/10.25273/jipm.v6i1.1336
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.