RME dan capcut: Optimalisasi kemampuan pemecahan masalah matematis

Authors

  • Riris Sopika IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Siti Chotimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i6.25086

Keywords:

mathematical problem solving abilities, Realistic mathematics education, CapCut learning video

Abstract

The purpose of this study is to combine the RME approach with the use of the CapCut application in an effort to optimize students' mathematical problem-solving skills. Realistic Mathematics Education is an approach that uses the real world to understand and solve problems. The population in this study of students at SMPN 1 Cihampelas the sample used is class VIII students with a total of 40 students. The learning instruments and tools used are Pretest and Postes questions and LKPD which contain material about the Pythagorean theorem and the characteristics of the Realistic Mathematics Education approach. The results of the Mann-Whitney test analysis prove that the improvement of mathematical problem-solving skills of grade VIII students whose learning uses the Realistic Mathematics Education approach assisted by CapCut learning videos is better than students who use regular learning. So that the RME and CapCut approaches are able to optimize students' mathematical problem-solving skills.

References

Damayanti, F., & Rufiana, I. S. (2021). Analisis pemahaman konsep matematika pada materi bangun ruang kubus dan balok ditinjau dari motivasi belajar. Edupedia, 4(2), 172–180. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/edupedia/article/view/555/415

Fatimah, R. N., Kariadinata, R., Susilawai, W., Jihad, A., Fauziah, I. N., Solihatunnisa, L., Rosalia, N., Sa’adah, N., & Sugilar, H. (2019). Teknik probing-promting scaffolding pada pemecahan masalah matematis. Prisma, 8(2), 146–159. https://jurnal.unsur.ac.id/prisma/article/view/584

Fauziah, N., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Kemampuan matematis pemecahan masalah siswa dalam penyelesaian soal tipe numerasi AKM. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3241–3250. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1471

Herlina, C., & Casnan, C. (2023). Efektivitas pendekatan realistic mathematics education (RME) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 384–396. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.191

Isbandini, T. (2021). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan menggunakan metode realistic mathematics education ( RME ). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang ( SENDINUSA ), 3(1), 154–159. http://ejournal.unsub.ac.id/index.php/sendinusa/article/view/1302

La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan kemampuan komunikasi matematik siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463–474. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021

Lestari, A. B., & Afriansyah, E. A. (2021). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP di Kampung Cibogo pada materi SPLDV. SIGMA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 13(2), 92–102. https://doi.org/10.26618/sigma.v13i2.5812

Murjainah, M., Arief, K., & Farizal, I. (2022). Workshop Pembuatan Video Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Capcut Bagi Guru SDN 14 Banyuasin 1. Publikasi Pendidikan, 12(3), 205–213. https://doi.org/10.26858/publikan.v12i3.36542

Nasir, A. M., & Sari, I. E. (2019). Model effectiveness realistic mathematic education (Rme) using a devotion tool for learning achievement. Jurnal Pedagogik, 06(01), 145–171. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1226616

Permana, N. naila sartika indah, & Nurjaman, A. (2021). Analisis penyelesaian soal bangun ruang sisi datar dinilai dari kemampuan pemecahan masalah matematik siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 931–940. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/7422

Rahman, Z. H., & Setyaningsih, R. (2022). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa melalui pendekatan realistic mathematics education. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1620–1629. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.5139

Rahmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari resiliensi matematis siswa SMP. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 187–202. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619

Rani, M. M., Yarman, Y., Rifandi, R., & Harisman, Y. (2022). Pendidikan matematika realistik sebagai pendekatan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP. Euclid, 9(2), 100–109. https://doi.org/10.33603/e.v9i2.8481

Rosyada, T. A., Sari, Y., & Cahyaningtyas, A. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 116–123. https://doi.org/10.30659/pendas.6.2.116-23

Sumira, S., Putri, S. R., & Sari, A. M. (2022). Efektivitas pendekatan realistic mathematics education (RME) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas IV SD Negeri 10 Sitiung. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 5(1), 10–16. https://doi.org/10.33603/caruban.v5i1.5753

Susilawati, E. (2020). Upaya meningkatkan keaktifan mahasiswa dalam menganalisis video pembelajaran melalui strategi pembelajaran webinar. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(2), 145–154. https://doi.org/10.24114/jtp.v13i2.20149.

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles