Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis matematis siswa pada fase E SMK negeri 3 Pekanbaru

Authors

  • Iwa Puspita Universitas Islam Riau
  • Mefa Indriati Universitas Islam Riau
  • Astri Wahyuni Universitas Islam Riau
  • Lilis Marina Anggraini Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i5.26118

Keywords:

The Guided Inquiry Learning, Mathematical Critical Thinking

Abstract

The objective of this study is to assess the effect of guided inquiry learning polas on the mathematical critical thinking abilities of students in phase E at SMK Negeri 3 Pekanbaru. The research employs a Bukanequivalent Control Group Design, focusing on the population of phase E students at the institution. A random sampling method was utilized to select two classes, with class X BP 1 designated as the experimental group and class X BP 2 as the control group. The assessment tools consisted of sebelum tes and sesudah tes essay questions designed to measure critical thinking skills. Hypothesis testing was conducted using a bukan-parametric data analysis technique for comparing two averages, specifically the Mann-Whitney U test. The results of the hypothesis test indicated a significance value of Asymp.Sig (2-tailed) at 0.014, which is less than the threshold of 0.05 (0.014 < 0.05). Consequently, the null hypothesis (H0) is rejected, and the alternative hypothesis (H1) is accepted, leading to the conclusion that guided inquiry learning polas significantly influence students' mathematical critical thinking skills.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Bakri, A., Mulyono, M., & Syahputra, E. (2021). Pengaruh pola pembelajaran inkuiri dalam skil berpikir kritis dan karakter peserta didik tingkat VII SMP Negeri 3 Langsa. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 56–64. https://doi.org/10.24114/paradikma.v14i2.32030

Charolina, H. F., Susanta, A., Muchlis, E. E., & Utari, T. (2021). Pengaruh pola inkuiri terbimbing dalam skil berpikir kritis peserta didik di tingkat VIII SMP Negeri 7 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(3), 347–358. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.3.347-358

Hadisaputra, S., Ihsan, M. S., Gunawan, & Ramdani, A. (2020). The development of chemistry learning devices based blended learning pola to promote students’ critical thinking skills. Journal of Physics: Conference Series, 1521(4). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042083

Kartika, Y. K., & Rakhmawati, F. (2022). Peningkatan skil berpikir kritis matematis peserta didik mengimplementasikan pola inquiry Learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2515–2525. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1627

Lestari, K.E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian pendidikan matematika. Bandung : PT Refika Aditama.

Nadhiroh, S., & Anshori, I. (2023). Impementasi kurikulum merdeka belajar dalam pembelajaran pendidikan agama islam. 4(1), 56–68.

Nuriali, W., Busnawir, Samparadja, H., & Ili, L. (2018). Pengaruh pola pembelajaran inkuiri terbimbing dalam skil berpikir kritis matematika ditinjau dibandingkan kemandirian belajar peserta didik SMK. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 38(2), 53–64.

Pasaribu, R., & Prastyo, H. (2021). Meta analisis pengaruh pola pembelajaran inkuiri terbimbing dalam pemahaman konsep fisika peserta didik. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 166–172. https://doi.org/10.26877/jp2f.v12i2.8971

Prameswari, G., Apriana, R., & Wahyuni, R. (2018). Pengaruh pola inquiry learning dalam skil berpikir kritis matematis peserta didik pada materi fungsi kuadrat tingkat x SMA Negeri 3 Singkawang. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(1), 35. https://doi.org/10.26737/jpmi.v3i1.522

Said, N. J., Patandean, A. ., & Rusli, M. A. (2017). Peranan pola pembelajaran inkuiri terbimbing dalam keterampilan proses sains pada peserta didik tingkat x sma negeri 2 polewali. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika (JSPF), 13(1), 255–262.

Sari, A. A. I., & Lutfi, A. (2023). Skil berpikir kritis peserta didik dalam pembelajaran matematika melalui pendekatan inkuiri. Jurnal Simki Pedagogia, 6(1), 118–129. https://doi.org/10.29407/jsp.v6i1.225

Suripah, S., & Sthephani, A. (2017). Skil berpikir kreatif matematis mahapeserta didik dalam menyelesaikan akar pangkat persamaan kompleks merujuk pada tingkat skil akademik. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 149–160. https://doi.org/10.21831/pg.v12i2.16509

Warniasih, K., Kurniawati, R. M., & Utami, N. W. (2019). Analisis skil berpikir kritis matematis peserta didik smp melalui pembelajaran inkuiri Kristina. 2(2), 103–116.

Zetriuslita, Z., Ariawan, R., & Nufus, H. (2016). Analisis skil berpikir kritis matematis mahapeserta didik dalam menyelesaikan soal uraian kalkulus integral merujuk pada level skil mahapeserta didik. Infinity Journal, 5(1), 56. https://doi.org/10.22460/infinity.v5i1.p56-66

Downloads

Published

2024-12-08

Issue

Section

Articles