Analisis kompetensi penguasaan aplikasi pembelajaran matematika dan teknologi pembelajaran pada mahasiswa prodi pendidikan matematika FKIP
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i2.26289Keywords:
Mathematics Learning App, Learning Technology, CompetenceAbstract
This study aims to analyze the competence of mastering mathematics learning applications and learning technology in students of the Mathematics Education Study Program. This study uses a descriptive quantitative approach to evaluate the level of mastery of students and lecturers of various applications and learning technologies that are relevant in the context of mathematics education. Data were obtained through questionnaires and analyzed descriptively. The results of the study indicate that competence in mastering mathematics learning applications and technologies, both in lecturers and students, is still not optimal. However, respondents' perceptions emphasize the importance of this ability to support the effectiveness of the learning process. Respondents' perceptions indicate that mastery of mathematics learning applications, such as geogebra, mathway, photomath, as well as e-learning platforms and artificial intelligence, is an urgent need to improve teaching effectiveness. This indicates the need to develop specific strategies, both in the form of improving skills in mastering learning applications and technologies, or in the form of deeper technology integration in the mathematics education curriculum
References
Aisah, I. N., & Hasanudin, C. (2023). Prosiding seminar nasional daring pemanfaatan aplikasi mathway dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Daring Unit Kegiatan Mahasiswa Jurnalistik (Sinergi) IKIP PGRI Bojonegoro Tema, 373–376.
Amelia, S., & Sthephani, A. (2022). Analisis keterampilan mengajar mahasiswa calon guru matematika dalam pemanfaatan teknologi pembelajaran. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 15(1), 17. https://doi.org/10.30870/jppm.v15i1.12811
Asmar, A., & Delyana, H. (2020). Hubungan kemandirian belajar terhadap kemampuan berpikir kritis melalui penggunaan software geogebra. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 221. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2758
Djafar, S., Hafsyah, H., & Rustiani, R. (2023). Pengembangan pembelajaran matematika diskrit menggunakan google classroom pada mahasiswa pendidikan matematika. Journal on Education, 5(2), 5491–5500. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1302
Eduardo Simarmata, J., & Exaudi Sirait, D. (2020). Pemanfaatan aplikasi geogebra dalam pembelajaran kalkulus i pada mahasiswa program studi pendidikan matematika, Universitas Timor. Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 40.
Erin, E., & Maharani, A. (2018). Persepsi mahasiswa pendidikan matematika terhadap perkuliahan online. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 337–344. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.39
Fahkiroh, A., Fatmawati, D. P., & Amalia, S. R. (2023). Studi literatur: literasi digital sebagai dasar dari kompetensi pedagogik pada calon guru matetatika di era society 5.0. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 4(1), 529–538. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/1246
Gultom, S. P., Rumahorbo, Y., Pasaribu, A. R., Sembiring, M. A., Simarmata, E., Munthe, I., & Pardosi, J. (2023). Meningkatkan literasi berbasis teknologi digital di smp negeri 2 lumbanjulu kecamatan bonatua lunasi kabupaten toba. MARTABE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(4), 1243–1248.
Harnawati, H., & Hidayati, U. (2024). Persepsi mahasiswa calon guru matematika terhadap pemanfaatan teknologi kecerdasan buatan dalam konteks pembelajaran. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(1), 50–59. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v4i1.389
Herlina, S., Sarah Fauziah Iskandar, R., Saputri, V., Inayah, S., Raya Panjang III, J. Z., Muwardi Komplek Pasir Gede Raya Cianjur, J., & Barat, J. (2020). Analisis persepsi mahasiswa dalam pemanfaatan literasi digital untuk pembelajaran matematika berdasarkan gender. Jurnal Pendidikan Matematika Sigma Didaktika, 8(1), 1–11. https://ejournal.upi.edu/index.php/SIGMADIDAKTIKA/article/view/48432
Hersiyati Palayukan, Hajar Dewantara, Elma Nurjannah, Offiler Pebrian, Sarmila, & Thariq Al Ayyubi. (2024). Investigasi persepsi mahasiswa terhadap chatgpt dalam model blended learning pada pembelajaran matematika. Journal of Vocational, Informatics and Computer Education, 2(1), 14–26. https://doi.org/10.61220/voice.v2i1.25
Istofany, M. A. B., Negara, H. R. P., & Santosa, F. H. (2024). Analisis penggunaan teknologi dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis pada mahasiswa. Jurnal Ulul Albab, 28(1), 1. https://doi.org/10.31764/jua.v28i1.23325
Jannah, N. M., Hikmah, N., Mardiati, S., Amin, M., & Angriani, A. D. (2024). Persepsi Mahasiswa terhadap penerapan e-learning dalam pembelajaran. Al Asma : Journal of Islamic Education, 6(1), 109–116. https://doi.org/10.24252/asma.v6i1.47028
Jayantika, I. G. A. T., & Namur, G. (2022). Peran teknologi pembelajaran dalam meningkatkan literasi digital matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 285. https://doi.org/10.5281/zenodo.7033331
Kartono, F. P. (2021). Implementasi untuk model steam (sains, technology, engineering, art, and mathematic): pembelajaran matematika untuk mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 126–129. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/
Khaeril Muttaqin, A., Yahya, Y., & Irmayanti. (2023). Pemanfaatan aplikasi mathway dalam menyelesaikan soal kalkulus pada mahasiswa tadris matematika. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 63–70. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1829
Khan Academy. (2022). Khan Academy - Free Online Courses, Lessons & Practice. https://www.khanacademy.org/
Lusiana, V. (2023). Penerapan project based learning berbantuan aplikasi geogebra untuk meningkatkan berfikir kreatif matematis mahasisWA. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–13.
Mardiana, T., & Hisnan, K. (2024). Efektivitas teknologi pendidikan dalam pembelajaran matematika : a systematic literature review. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan Dan Informatika, 10(2), 102–116.
Murni, D., Jamna, J., Handican, R., & Solfema, S. (2023). Pemanfaatan smartphone dalam pembelajaran matematika : bagaimana persepsi mahasiswa? Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 590–603. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.2153
Mursyidah, N., & Muhammad, M. (2023). Arah baru pembelajaran pada mahasiswa di era society 5.0. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 9(1), 14–20. https://doi.org/10.36987/jpms.v9i1.3829
Naimnule, M., Simarmata, J. E., & Mone, F. (2023). Penggunaan teknologi informasi dalam pembelajaran kalkulus i pada mahasiswa program studi pendidikan matematika, Universitas Timor. Numeracy, 10(1), 33–40. https://doi.org/10.46244/numeracy.v10i1.1906
Nasution, S. H. (2018). Pentingnya literasi teknologi bagi mahasiswa calon guru matematika. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika VOLUME, 2(1), 14–18. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm
Nopal, M. (2021). Pengaruh penggunaan aplikasi matematika interaktif dalam peningkatan motivasi dan prestasi belajar mahasiswa. Jurnal Tawadhu, 5(1), 44–58.
Pamungkas, D., & Sudihartinih, E. (2021). Analisis kebutuhan mahasiswa calon guru matematika terhadap aplikasi geogebra pada pembelajaran geometri analitik. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(2), 223–232. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i2.pp223-232
Payung, Z., & Kusuma, Y. (2022). Pembelajaran matematika dengan bantuan mathematica dan photomath software untuk meningkatkan problem solving matematika mahasiswa calon guru sekolah dasar. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 48–54. https://doi.org/10.47178/elementary.v5i1.1633
Pratidiana, D. (2021). Optimalisasi penggunaan teknologi pembelajaran mahasiswa pendidikan matematika UNMA Banten. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 11–20. https://doi.org/10.30656/gauss.v4i2.3554
Putra, I. P. S. A. P., & Wardika, I. W. G. (2021). Penggunaan aplikasi google classroom dalam upaya meningkatkan motivasi belajar matematika mahasiswa. Jurnal Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 10(1), 111–120.
Ramanda, R., & Jaya, J. N. U. (2024). Systematic literature review pemanfaatan aplikasi myindihome bagi pelanggan. … Jurnal Teknik Mesin, Industri, Elektro Dan …, 2(3). https://journal.arteii.or.id/index.php/Mars/article/view/237
Rosmaladewi, O., Yulyul Yuliana Hastuti, R., & Rahayu, P. (2023). Penguasaan technological content knowledge (tpack mahasiswa calon pengajar dalam menunjang pembelajaran digital). KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 11(1), 171–179. https://doi.org/10.24036/kolokium.v11i1.595
Satriawati, G., Mas’ud, A., Dwirahayu, G., Dahlan, J. A., & Cahya, E. (2022). Analisis Kemampuan technological pedagogical content knowledge (tpack) mahasiswa program studi pendidikan matematika pada mata kuliah microteaching di masa pandemi covid 19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 73. https://doi.org/10.24853/fbc.8.1.73-84
Septian, A. (2017). Penerapan geogebra untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa program studi pendidikan matematika universitas suryakancana. Prisma, 6(2), 180–191. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.212
Siregar, N. U., Pulungan, F. K., Thahara, M., Dalimunthe, N. F., Fakhri, N., Herawati, N., Rahmawati, A., & Saragih, R. M. B. (2023). Penerapan aplikasi geogebra pada pembelajaran matematika. Journal on Education, 5(3), 8151–8162. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1602
Sobiruddin, D., Kustiawati, D., Dwirahayu, G., Satriawati, G., & Atiqoh, K. S. N. (2022). Peningkatan kompetensi mahasiswa calon guru matematika dalam mengembangkan media pembelajaran berbasis mobile learning. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 7(1), 64. https://doi.org/10.17977/um039v7i12022p070
Telaumbanua, Y. N. (2020). Analisis pembelajaran dengan menggunakan software geogebra dalam pembelajaran matematika. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131–138. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v2i1.683
Trisnawati, N. F., Supriadi, & Warfandu, S. (2023). Pengaruh pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi google classroom dan google meet terhadap minat dan hasil belajar matematika mahasiswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 347–355. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i2.2929
Vania Retna Syahrani, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Mini tinjauan literatur keefektifan penggunaan aplikasi mathway dalam pembelajaran matematika. Student Scientific Creativity Journal, 2(4), 118–122. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i4.3428
Wahyuni, Y., Edrizon, E., & Fauziah, F. (2022). Pengembangan bahan ajar matematika dengan pemanfaatan geogebra. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1120–1130. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1139
Warsita, B. (2017). Peran dan tantangan profesi pengembang teknologi pembelajaran pada pembelajaran abad 21. Jurnal Kwangsan, 5(2), 14. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v5i2.42
Widiyono, A., & Millati, I. (2021). The role of educational technology in the perspective of independent learning in era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 1–9.
Wiwik, E., & Mulyani, S. (2018). Dampak pemanfaatan aplikasi android dalam pembelajaran bangun ruang. Jurnal Teknologi Pendidikan, 06(02), 122–136.
Wulandari, T. (2024). Pemanfaatan aplikasi photomath pada pembelajaran matematika: systematic literature review. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science Technology and Educational Research, 1(3), 332–339. https://doi.org/10.32672/mister.v1i3.1549.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.