ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI STATISTIKA PADA SISWA SMP KELAS VIII

Authors

  • Dinar Mediyani IKIP Siliwangi
  • Zanjabila Ar-rahiiqil Mahtuum IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.p%25p

Keywords:

Student Difficulties, Statistics Matrial

Abstract

The focus in this study is to analyze and describe the difficulties experienced by students of class VIII in solving questions about statistical material. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. Analysis of the results of student answers used according to three categories of learning difficulties according to Wood (2012). The data used in this study were the results of tests in the form of problem statements consisting of 5 items and were given to the subjects of this study as many as 5 students. The data obtained were then analyzed starting from data reduction, data exposure and conclusion drawing. The results of this study indicate that from the subject of 5 students only 69% of the questions were able to be solved and none of the students were able to solve the problem completely. This happens because the average student has difficulty understanding the purpose of the problem and it is difficult to determine how to solve it.

References

Alan, U. F., & Afriansyah, E. A. (2017). KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALY REPETITION DAN PROBLEM BASED LEARNING. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1). https://doi.org/10.22342/jpm.11.1.3890.67-78

Ardianto, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita yang Berkaitan dengan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel pada Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017 (Universitas Muhammadiyah Surakarta). Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/61928/12/NASKAH PUBLIKASI-324.pdf

Ayu, Intan S, Pramudya Ikrar dan Setiawa Rubono. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Terhadap Materi Pokok Statistika Ditinjau Dari Kebiasaan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017 . Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika (JPMM) Solusi Vol.I (4), hlm 1-14

Azis. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika FKIP Unidaya, 7(1), 72. https://doi.org/10.33394/mpm.v7i1.1679

BNSP. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta.

Dewi, D. K., Khodijah, S. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesulitan matematik siswa smp pada materi statistika. Jurnal Cendekia, 04(01), 1–7.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Journal Cendekia, 3(2), 315–322.

Ekawati, & Saragih, M. J. (2018). Kesulitan Belajar Matematika Berkaitan dengan Konsep pada Topik Aljabar: Studi Kasus pada Siswa Kelas VII Sekolah ABC Lampung. A Journal of Language, Literature, Culture, and Education POLYGLOT, 14(Januari), 53–64.

Firmasari, S., & Santi, D. P. D. (2018). Identifikasi Kesulitan Belajar Mahasiswa Melalui Model Project Based Learning. Kalamatika, 3(1), 51–62.

Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2(1), 43. https://doi.org/10.30651/must.v2i1.403

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. Axiom, VII(1), 18–30.

Hutajulu, M., Senjayawati, E., & Minarti, D. (2019). Analisis Kesalahan Siswa SMK Dalam Menyelesaikan Soal Kecakapan Matematis Pada Materi Bangun Ruang Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. 8(September).

Maryati, I. (2017). Analisis Kesulitan Dalam Materi Statistika Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Dan Komunikasi Statistis. Prisma, 6(2), 173–179. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.209

Matematika, J. P., & Vol, S. (2017). purposive sampling . Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, (4), 1–14.

Megayani, M. I. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY (TSTS) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SISTEM EKSKRESI Megayani 1 dan Ilmi Maulana 2. Jurnal Bio Education, 2, 27–34.

Rahayu, T. D. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Kelas XII TKJ SMK Kuncup Samigaluh dalam Menyelesaikan Soal Uraian Pada Materi Limit dan Turunan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 41–52.

Rumasoreng, M. I., & Sugiman. (2014). Analisis Kesulitan Matematika Siswa Sma/Ma Dalam Menyelesaikan Soal Setara UN Di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 22. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i1.2661

Saja’ah, U. F. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 98. https://doi.org/10.17509/eh.v10i2.10866

Sholiha, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis K Esulitan S Iswa Dalam P Roses P Emecahan M Asalah. Jurnal “Mosharafa,†6(2), 287–298.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yusmin, E. (2016). Kesulitan Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika (Rangkuman dengan Pendekatan Metaethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 2119–2136.

Undang-undang No 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Downloads

Additional Files

Published

2020-07-20

Issue

Section

Articles