PERBEDAAN HASIL DALAM MENYELESAIKAN SOAL PELUANG DITINJAU BERDASARKAN GENDER

Authors

  • Siti Nursayyidah IKIP Siliwangi
  • Ratni Purwasih IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%25p

Keywords:

Gender, Opportunity

Abstract

This research is a qualitative descriptive wich aims to find out the differences in the results in solving the material opportunity questions based on gender. The population in this research is all students of class IX in one private junior high school in Cimahi with a sample of 4 female students and 6 male students. The instrument used consists of four written test questions in the form of descriptions on the opportunity material. The data analysis in this study is to calculate the score of the answers, add up the results of each question, calculate the average questions, and interpret the results of the students’ difficulties based on the assessment scale. The results showed that gender differences have an effect on solving math problems. Female students are more dominant in answering and solving math problem clearly than male students.

References

Arifin, M., & Bharata, H. (2017). Proses Berpikir Kreatif Matematis Siswa Ditinjau Dari Pengetahuan Awal Tinggi dan Perspektif Gender. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 175–184.

Azhari, D. N., Rosyana, T., & Hendriana, H. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender dan Self Concept. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 129–138.

Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 71–78.

Fitriani, N., Suryadi, D., & Darhim, D. (2018). Analysis of mathematical abstraction on concept of a three dimensional figure with curved surfaces of junior high school students. Journal of Physics: Conference Series, 1132(1), 12037. IOP Publishing.

Hanah, R., Muhsetyo, G., & Sisworo, S. (2016). Penggunaan bahan manipulatif untuk memahamkan materi peluang pada siswa smp dengan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 927–939.

Kurniawan, A. W. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam pembelajaran matematika pada materi peluang kelas X SMK Muhammadiyah 4 Surakarta tahun ajaran 2016/2017. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Masitoh, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMK Di Bandung Barat Menggunakan Pendekatan Problem Based Learning.

Nofitasari, I., & Sihombing, Y. (2017). Deskripsi Kesulitan Belajar Peserta Didik dan Faktor Penyebabnya dalam Memahami Materi Listrik Dinamis kelas X SMA Negeri 2 Bengkayang. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 7(1), 44–53.

Nurjanah, S., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematik Dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Pada Siswa Smp Kelas Viii Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Journal on Education, 1(2), 372–381.

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Self Confidence Siswa MTS di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Didaktik, 9(1), 16–25.

Rohaeti, E. E., Ramadan, B. G., & Fitriani, N. (2019). Cognitive Stage Relation with Creative Thinking Ability and Mathematical Learning Interests. Journal of Physics: Conference Series, 1315(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1315/1/012079.

Saputri, R. R., Sugiarti, T., Murtikusuma, R. P., Trapsilasiwi, D., & Yudianto,

E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Fungsi Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa SMP Kelas VIII. Kadikma, 9(2), 59–68.

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Wijaya, I. P. H., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender Dalam Pemecahan Masalah Pada Materi Balok Dan Kubus (Studi Kasus Pada Siswa SMP Kelas VIII SMP Islam Al-Azhar 29 Semarang). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(9), 778–788.

Yanti, W., Hartono, Y., & Somakim, S. (2016). Desain Pembelajaran Peluang dengan Pendekatan PMRI Menggunakan Kupon Undian untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Elemen, 2(1), 56–71.

Downloads

Additional Files

Published

2020-09-16

Issue

Section

Articles