ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL TEOREMA PHYTAGORAS

Authors

  • Delia Khoerunnisa IKIP Siliwangi
  • Indah Puspita Sari IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.p%25p

Keywords:

Error Analysis, Pythagoras theorem, Concept Understanding

Abstract

This study aims to describe the difficulties of students and find the cause of the difficulties faced by students in the Pythagorean theorem material in solving problems or questions about the material. Where the type of research used is descriptive research. The research of class IX from SMPN 2 Cipongkor for the academic year 2020-2021. Data collection techniques in this study were tests and documentation. The difficulties that are generally faced by students are difficulty in understanding the concept of the Pythagorean theorem, difficulty in understanding the problem and difficulty in answering a problem on the Pythagorean theorem. Good mastery of material concepts is able to bring students to produce good solutions as well. Understanding concepts and understanding in answering questions must be mastered by students to make it easier to work on the questions presented.

References

Agnesti, Y., & Amelia, R. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Perbandingan dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 311–320.

Ardiyanti, S. A., & Farihah, U. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Teorema Pythagoras Ditinjau dari Pemecahan Masalah Polya. Prosding Seminar Pendidikan Matematika, 4, 389–399.

Aripin, U., Setiawan, W., & Hendriana, H. (2019). Critical Thinking Profile of Mathematics in Integral Materials. Journal of Educational Experts, 2(2), 97–106.

As’aro, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2017). Matematika (2nd ed.). Pusat Kurikulum Dan Perbukuan, Balitbang,Kemendikbud.

Chotimah, S., Sari, I. P., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP pada Materi Kubus dan Balok. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 1–6.

Fadlan, A. (2020). Peningkatan Motivasi dan Kiat Belajar Inflasi Melalui Proses Belajar di Madrasah Aliyah Babussalam Alahan Kae Ulu Pungkut. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Ekonomi, 1, 1–6.

Juanti, S., Karolina, R., & Zanthy, L. S. (2021). Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Geometri Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika Inovatif, 4(2), 239–248. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.239-248

Kurniawan, H. S. (2018). Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Datar Berdasarkan Pemahaman Konsep pada Kelas VIII. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1–15. https://core.ac.uk/download/pdf/160604704.pdf

Lubis, M. A. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Soal-Soal Teorema Phytagoras. Universitas Muhammadyah Sumatera Utara Medan.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Ceria Persamaan Linier Satu Variabel (Analisi of Student’s Errors in Solving Word Problems of Linear Equations in One Variable). Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165–174.

Rohmah, A. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(2), 387–401. https://doi.org/10.36526/tr.v4i2.1009

Ruswana, A. M., & Zamnah, L. N. (2018). Korelasi antara Self-Regulated Learning dengan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 381–388. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.143

Sari, I. P., Purwasih, R., & Nurjaman, A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Program Linear. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 39. https://doi.org/10.25273/jipm.v6i1.1569

Siregar, N. F. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 7(01), 1–14.

Sura, G. L., Tahmir, S., & Dassa, A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Persamaan Kuadrat. Issues in Mathematics Education, 5(1), 73–81.

Yadrika, G., Amelia, S., & Roza, Y. (2019). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaiakan Soal pada Materi Teorema Pythagoras dan Lingkaran. JJPM, 12(2), 195–212.

Yanzhur, M. Y., Asdor, & Rusli. (2019). Analisis Kesalahan Pemahaman Konsep dan Prinsip pada Materi Fungsi Berdasarkan Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Matematika, 2, 1–10.

Zakiah, N. E., Sunaryo, Y., & Amam, A. (2019). Implementasi Pendekatan Kontekstual pada Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Langkah-Langkah Polya. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 4(2), 111. https://doi.org/10.25157/teorema.v4i2.2706

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa di STKIP Siliwangi Bandung. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 1(1), 47. https://doi.org/10.25157/.v1i1.540

Downloads

Additional Files

Published

2021-11-30

Issue

Section

Articles