UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN RME SISWA SMK
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.11200Keywords:
learning outcomes, RME, SPLDVAbstract
The purpose of this study was to analyze the improvement of learning outcomes on the material of a two-linear equation system using the Realistic Mathematics Education (RME) approach in class X SMK X Multimedia 3 Group B SMK TI Garuda Nusantara Cimahi. The research method used is a two-cycle class action research method. The subjects in this study were 13 students of class X SMK X Multimedia 3 Group B SMK TI Garuda Nusantara Cimahi. The instruments used are in the form of observation, documentation and test questions. The stages in this research are conducting a pre-cycle (before the action), doing work on the LKS, and finally doing a final test (after giving the action). The data processing technique used is using excel The results of this study indicate that the Realistic Mathematics Education (RME) approach can improve student learning outcomes at SMK TI Garuda Nusantara Cimahi class X Multimedia 3 Group B Multimedia.References
Achmad, & Irmansyah. (2011). Efektifitas Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistic Matematic Education (Rme ) Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan, 12(1), 33–40. https://doi.org/10.33830/jp.v12i1.483.2011
Chisara, C., Hakim, D. L., & Kartika, H. (2019). Implementasi Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 1(1b), 65–72, https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2097
Chotimah, S. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP di Kota Bandung dengan Pendekatan Realistic Mathematics Educations pada Siswa SMP di Kota Bandung. Jurnal Didaktik, 9(1), 26–32, http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/didaktik/article/view/114
Gusnarsi, D., Utami, C., & Wahyuni, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran Kelas VIII. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 2(1), 32-36. https://doi.org/10.26737/jpmi.v2i1.207
Ibol, E., (2014) Peningkatan Hasil Belajar IPS dengan Menggunakan Metode Kerja Kelompok pada Siswa Kelas IV SDN Silampayang Patimasang. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2(4), 132-150, file:///C:/Users/Hp/Downloads/297192126.pdf
Iko, F., Margiyati, K.Y., & Halidjah, S. (2015) Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Tipe Jigsaw di Sekolah Dasar. Syria studies, 12(1), 37-72, https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10737
Noviyana, H,. & Fitriani, D. (2019). Pengaruh Model Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Prosiding Sesiomadika, 2(1c), 385-392. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/2405
Nugroho, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Materi Statistika pada Peserta Didik Kelas XI TP3RP SMK Negeri 1 Kendal Tahun Pelajaran 2015/2016. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 213-223. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.620
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128-135. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187. http://dx.doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Pagi, R., Soraya, F., & Cahyana, U. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Matematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Pokok Bahasan Pecahan Pada Siswa Kelas IV SDN Rawajati 06 Pagi. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 5(1), 87–94. https://doi.org/10.12928/jpsd.v5i1.12569
Puspitasari, N., & Sujadi, I. (2012). Analisis Proses Pembelajaran Matematika di SMK RSBI Surakarta. Jmee. II(1), 66-80, https://adoc.pub/analisis-proses-pembelajaran-matematika-di-smk-rsbi-surakart.html
Salamah, D. P., Amelia, R., Terusan, J., Sudirman, J., & Barat, J. (2020). Confidence pada Siswa Kelas Xii SMK di Bandung. 3(4), 273–284. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.273-284
Sari, N. R., Hidayat, W., & Yuliani, A. (2019). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Pada Materi SPLTV Ditinjau Dari Self-Efficacy. UNION : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 93–104. https://doi.org/10.30738/union.v7i1.3776
Sukardi. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Percobaan dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1(2), 75–82. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i7.6305
Sulastri., Imran., & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran IPS di. Jurnal Kreatif Online, 3(1), 90–103. https://media.neliti.com/media/publications/113571-ID-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-melalui.pdf
Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang 2016, 605–612. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21554
Wahyuni, S., Hasdin, & Nurvita. (2018). Penerapan Metode Kerja Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas III di SDN 15 Biau. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(3), 1–14. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/download/3847/9488
Yastuti, D. F., & Suwatno, S. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Motivasi Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(1), 20-26. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i1.14605
Yeni, E. M. (2015). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1–10. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/231
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.