PENGEMBANGAN VLOG PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN KONTEKS NISAB ZAKAT FITRAH PADA MATERI PERBANDINGAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14480Kata Kunci:
Learning Vlog, Comparison, Interest in LearningAbstrak
This study aims to produce a vlog of learning mathematics in the context of nisab zakat fitrah with a valid category and has a potential effect on students' interest in learning. This research is a design research type of development study with development procedures consisting of a preliminary stage and a prototyping stage with the Tessmer flow, namely formative evaluation (self evaluation, expert review, one-to-one, small group, and field test). The design of the learning vlog uses the context of nisab zakat fitrah. Data collection techniques used are questionnaires and interviews. The research subjects were students of class VIIA of SMP Negeri 2 Plakat Tinggi. The results showed that the learning vlog developed in the valid category and the learning vlog had a potential effect on students' interest in learning based on the results of the N-Gain test of the pretest-posttest questionnaire which got a score of 0.41 and was included in the medium category.
Referensi
Agnesti, Y., & Amelia, R. (2020). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Perbandingan dan Skala terhadap Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 347–358. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.748
Agustriana, E. (2014). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1–12. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i8.6657
Aprilia, T., Sutrio, S., & Sahidu, H. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Quantum Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 72. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i1.3437
Cholida, D. M. N., Roebyanto, G., & Ahdhianto, E. (2021). Keefektifan Media Video terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Kelas III SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(7), 563–572. https://doi.org/10.17977/um065v1i72021p563-572
Dwi Utami, W. Y. (2013). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Permainan Teka-Teki. Jiv, 8(1), 1–9. https://doi.org/10.21009/jiv.0801.1
Hardiansyah, M. A., Ramadhan, I., Suriyanisa, S., Pratiwi, B., Kusumayanti, N., & Yeni, Y. (2021). Analisis Perubahan Sistem Pelaksanaan Pembelajaran Daring ke Luring pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP. Jurnal Basicedu, 5(6), 5840–5852. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1784
Hasyim, A. W. (2018). Matematika Berbasis Proyek Dengan Menggunakan VLOG (Video Blog). 18–20.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. PT Refika Aditama.
Jafar, A. F. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Monopoly Game Smart terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fisika. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 5(1), 19–24.
Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media & Sumber Pembelajaran. Kencana.
Mahda, isnaini dkk. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Eko Nomi Berbasis V- Log Berorientasi Pada Kemampuan Penguasaan Konsep Dan Komunikasi Matematis, 9(3), 516–529.
Oyesiku, D., Adewumi, A., Misra, S., Ahuja, R., Damasevicius, R., & Maskeliunas, R. (2018). An Educational Math Game for High School Students in Sub-Saharan Africa. Communications in Computer and Information Science, 942, 228–238. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01535-0_17
Pratiwi, D. D. (2016). Pembelajaran Learning Cycle 5E berbantuan Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191–202. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.34
Septy, L., Lesmana, H., & Utari, R. S. (2022). Belajar Vlog di Masa Pandemi. 656(NaCoME 2021), 140–146.
Susanti, E. D. (2019). Project Based Learning: Pemanfaatan Vlog Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Generasi Pro Gadget. Sejarah Dan Budaya Jurnal Sejarah Budaya Dan Pengajarannya, 13(1), 84–96. https://doi.org/10.17977/um020v13i12019p084
Yolanda, R., Indah Rejeki, S., & Sari Salsabilah, L. (2021). Alternatif Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Online. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu, 3(1), 73–82.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.