Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kemampuan berpikir kritis matematis pada materi sistem persamaan linear tiga variabel
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i6.17778Kata Kunci:
Critical Thinking Skills, Contextual Learning, Problem Based LearningAbstrak
This study aims to determine the effect of contextual learning on the mathematical critical thinking skills of class X students when using the Three Variable Linear Equation System (SPLTV) material. This research method uses the experimental method. The research location is SMA Negeri 1 Cililin in the odd semester of the 2022/2023 academic year. Class X students of SMA Negeri 1 Cililin constituted the study population, while the entire study sample consisted of two randomly selected classes, an experimental class and a control class. Instruments in the form of tests of critical thinking skills have been used to collect research data. Data on the results of the mathematical critical thinking test were then analyzed using descriptive statistics and independent statistics using the Mann-Whitney test because the data did not follow a normal distribution. Based on the findings of this study, contextual learning on SPLTV material is better than conventional teaching methods.
Referensi
Ayubi, I. I., Erwanudin, & Bernard, M. (2018). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 357–360. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.355-360
Bernando, S., Novaliyosi, & Rafianti, I. (2022). Analisis kesalahan siswa berdasarkan prosedur newman pada soal kemampuan berpikir kritis materi sistem persamaan linear tiga variabel kelas x. WILANGAN, 3(2), 84–92. http://www.jurnal.untirta.ac.id/index.php/wilangan
Cardo A.P., D., Napisah, D., Wungo, D. D., Utama, G. D., Lede, M., & Ambarawati, M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam mempelajari sistem persamaan linear tiga variabel. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 27–42. https://doi.org/10.31537/laplace.v3i1.311
Erlina, A. P. N., Widodo, S., & Handayani, A. D. (2021). Meta - analisis: peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa melalui implementasi pembelajaran kontekstual. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2), 111–122. http://jurnalpendidikan.unisla.ac.id/index.php/VoJ
Fatmawati, E., Karmin, & Sri Sulistiyawati, R. (2018). Pengaruh media pembelajaran berbasis video terhadap hasil belajar siswa sejarah artikel: influence of video-based learning media to student learning outcomes. Cakrawala Jurnal Pendidikan, 12(1), 24–31. http://e-journal.upstegal.ac.id/index.php/Cakrawala
Hadi, F. Z., Fathurrohman, M., & Hadi, C. A. (2020). Kecemasan matematika dan kemampuan berpikir kritis matematis siswa di sekolah menengah pertama. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 2(1), 59–72. https://doi.org/10.15408/ajme.v2i1.16312
Irawan, A., & Febriyanti, C. (2010). Penerapan strategi pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 9–17.
Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Listiani, W. O., Kadir, & Ruslan. (2017). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematik dan self-efficacy siswa sekolah menengah atas dengan model pembelajaran berbasis masalah kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 67–77.
Nurazizah, S., & Nurjaman, A. (2018). Analisis hubungan self efficacy terhadap kemampuan berpikir kritis matematis siswa pada materi lingkaran. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 361–370. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.361-370
Rahmadani, A., Rizky Wandini, R., Dewi, A., Zairima, E., & Dwi Putri, T. (2022). Upaya meningkatkan berpikir kritis dan mengefektifkan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 427–433.
Saputra Tanjung, H. (2018). Perbedaan kemampuan berpikir kritis dan kemampuan berpikir kreatif matematika siswa dengan menggunakan model pembelajaran kontekstual dan pembelajaran kooperatif learning tipe numbered heads together. MAJU, 5(2), 119–129.
Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan karakter dalam kurikulum 2013. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–6.
Sulianto, J. (2008). Pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan berpikir kritis pada siswa sekolah dasar. Pythagoras, 4(2), 14–25.
Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. 605–612.
Tilaar, A. L. (2011). Efektivitas pembelajaran kontekstual dalam mengajarkan matematika. Jurnal Formatif, 1(3), 186–191.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.