Learning obstacle siswa pada materi statistika
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.23697Kata Kunci:
Learning Obstacle, StatisticsAbstrak
Analyzing students' learning obstacle in working on questions on statistics material is the main objective of this research. The research method used in this research is a qualitative descriptive method. This research used a sample of 25 students from class VIII A of SMPN 7 Cimahi. Purpose sampling technique was used for data collection. Data collection using a test instrument consisted of 3 questions. The technique used to analyze data is to objectively describe the results of students' work, and data processing uses qualitative analysis. According to the results, students face three types of obstacles: ontogenic obstacle, namely conceptual errors, epistemological obstacle, namely difficulties in the process, and finally didactical obstacle, namely difficulties given by the teacher. The research results revealed that 5 students were categorized as good and 13 students were categorized as fair.
Referensi
Adiwinata, R., Masykur, R., & Putra, R. W. Y. (2018). Learning obstacle untuk siswa SMP materi tabung dan kerucut. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 507–513. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/2467
Fitriani, N., Kadarisma, G., & Amelia, R. (2020). Pengembangan desain didaktis untuk mengatasi learning obstacle pada materi dimensi tiga. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 231-241. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2686
Gulvara, M. A., Suryadi, D., & Islamiyah, W. (2023). Learning obstacle dalam soal pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2327–2337. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2605
Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan identitas nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470
Hakim, L. N. (2022). Model pembelajaran problem-based learning (PBL) dalam pelajaran matematika di sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES) : Conference Series , 5(5), 1311–1316. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Hidayatullah, S., Purwati, H., & Budiargo, P. (2024). Analisis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal statistika di kelas X SMAN 5 semarang. 3(2), 265–275. http://jurnal.minartis.com/index.php/jpst/article/view/1636
Liberna, H. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa melalui penggunaan metode improve pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(23), 190–197. https://download.garuda.kemdikbud.go.id
M.Pd, A., Rini, N., & Parida, L. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya hasil belajar siswa pada pelajaran matematika. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 295–306. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v3i1.1129
Maharani, R. D., Dasari, D., & Nurlaelah, E. (2022). Analisis hambatan belajar (learning obstacle) siswa SMP pada materi peluang. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3201-3213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.6214
Meika, I., & Sujana, A. (2017). Kemampuan berpikir kreatif dan pemecahan masalah matematis siswa SMA. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 8–13. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2025
Pendidikan, P., & Guru, P. (2022). Penerapan model PBL dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran PAI di SMK negeri. 2(2), 519–527. https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/1086
Pratama, Y. A., Rani, R. M., Wardani, Y. N., Styorini, M., & Darmadi, D. (2021). Analisis kesulitan siswa SMP kelas VII dalam menyelesaikan persoalan matematika pada soal cerita aritmatika sosial. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 96–101. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i2.1801
Pratamawati, A. (2020). Analisis learning obstacle siswa SMA pada materi fungsi invers. Jurnal Guru Dikmen Dan Diksus, 2(1), 78–86. https://doi.org/10.47239/jgdd.v2i1.47
Rahmaini, N., & Ogylva Chandra, S. (2024). Pentingnya berpikir kritis dalam pembelajaran matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.29303/griya.v4i1.420
Rohimah, S. M. (2017). Analisis learning obstacles pada materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(1), 132-141. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i1.1293
Siregar & Restati. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1(2), 224–232. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ippi/article/view/2193
Sujana, A., Rifa’i, R., & Astuti, N. (2019). Penerapan strategi konflik kognitif untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 173-181. https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4864
Wantika, W., & Nasution, S. P. (2019). Analisis kesulitan belajar dalam memahami kecemasan peserta didik pada pembelajaran matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(1), 49–57. https://doi.org/10.24042/djm.v2i1.2027
Zahrani, Darmiany, E. (2024). Pengaruh penggunaan model pembelajaran problem based learning (PBL) terintegrasi experiental learning terhadap kemampuan siswa dalam memecahkan soal HOTS matematika kelas IV di SDN 1 terong tawah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 1780–1791. https://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.