PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SMP KELAS IX PADA MATERI PERSAMAAN KUADRAT MELALUI PEMBELAJARAN DARING DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25pKata Kunci:
Quadratic Equations, Scientific approachAbstrak
This research is a classroom action research that aims to determine the improvement of students' mathematics learning outcomes after using a scientific approach to online learning. The research was carried out at SMP Negeri 8 Cimahi with the subjects of class IX students totaling 35 people. Collecting data in the form of student test results with a discussion of quadratic equations. This research was conducted in 2 cycles. Each cycle was carried out in 2 meetings. In the first cycle, the learning was less than optimal in applying the scientific approach and the students' motivation to learn mathematics was less. In the second cycle, the deficiencies that occurred in the first cycle were corrected. In cycle II, many students were able to solve the questions given, actively asked if there was something they did not understand and many students were able to participate in online learning using a scientific approach. The results of this study indicate that the scientific approach to online learning can be applied and an increase in each cycle has a good impact on grade IX students at SMP Negeri 8 Cimahi.
Referensi
Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep Dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa Smp Dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Infinity Journal, 1(2), 192. https://doi.org/10.22460/infinity.v1i2.19
Anggraini, Y. P., & Kartini. (2020). Analisis Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat pada siswa kelas IX SMPN 2 Bangkinang kota. 09(2), 210–223.
Aprianita, R. (2015). Menerapkan Pendekatan Saintifik yang Berorientasi pada Kemampuan Metakognisi dan Keterampilan Sosial. 689–696.
Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa Smp Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171
Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 225. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.989
Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941
Azimawardi, M. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Persamaan Kuadrat Pada Kelas Ix B Smpn 3 Hulu Sungai Tengah. 5(2), 77–82.
Azizah, A., & Zanthy, L. S. (2021). Penerapan Pembelajaran Daring Materi Menggunakan Pendekatan Saintifik. 4(5), 1213–1222. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1213-1222
Erny, Saleh Haji, W. W. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa kelas X IPA SMA Negeri 1 Kepahingan. 2(1).
Habibahh, M. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Marketing Kompetensi Dasar Menganalisis Segmentasi Pasar Di Kelas X Smk Negeri 1 Jombang Miftachul Habidah Tri Sudarwanto. 8(3).
Ivalyn, N., & Rahadi, A. P. (2020). Pembelajaran dalam jaringan dengan pendekatan saintifik berbantuan. 2(2), 100–115.
Machin.A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Konservasi pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. 3(1), 28–35.
Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122
Nurmaenah, N. C., Agina, S., Afrilianto, M., & Sariningsih, R. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Pada Materi Himpunan Menggunakan Pendekatan Saintifik Dengan Setting Model Kooperatif Tipe Jigsaw. Skripsi, Nikolas Damar Pramudya., 3(2), 195–211. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.537-546
Pebriyanti, E. D., Afrilianto, M., & Rosyana, T. (2021). Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Online Materi Persamaan Dan Fungsi Kuadrat Di Kelas Ix-A Mts Al-Bidayah. 4(5), 1205–1212. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1205-1212
Rosna, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA di kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 04(6), 235–246.
Ruli, R. M. (2021). Identifikasi hambatan belajar siswa pada konsep persamaan kuadrat. 4(4), 941–948. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.941-948
sholihah Dyahsih, M. A. (2015). Keefektifan Experiential Learning Pembelajaran Matematika Mts Materi Bangun Ruang Sisi Datar. 2(November), 175–185.
Widiani, T., Rif’at, M., & Ijuddin, R. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Berpikir Kreatif Siswa. Pgmi, 5, 1–14. Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/13550.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2022 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.