ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PERSAMAAN GARIS LURUS BERDASARKAN TEORI NEWMAN DAN MINAT BELAJAR SISWA
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.11311Keywords:
Error analysis, Newman’s Theory, Learning interestAbstract
This study aims to dissect the students’ errors in solving math essay-test using Newman’s error category and analyze the students’ learning interest in the straight-line equation. The exploration carried out utilizes the constructivist approach as well as a form of descriptive exploration. The subjects of this exploration are the 8th-grade students of SMP in Kabupaten Bandung Barat in the academic year 2021/2022. The device in this exploration is in the form of 4 questions which are analyzed using Newman's proposition and non-tests in the form of a student learning the interest scale conforming to 18 questions. Grounded on the results of data analysis, it was concluded that scholars made (1) errors in reading the question; (2) errors in learning the problem; (3) errors when transubstantiation the problem; (4) errors when procedural skills; and (5) writing errors in the final answer. The affair of this study proves that students' interest in learning the material of straight-line equations is included in the strong classification.References
Besare, S. (2020). Hubungan Minat dengan Aktivitas Belajar Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018
Fauzan, G. A., & Aripin, U. (2019). Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa VIII B SMP Bina Harapan Bangsa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 17–24.
Fitriatien, S. R. (2019). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 53–64. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35–44. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i1.1406
Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p493-504
Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i2.9707
Maharani, S., & Bernard, M. (2018). Analisis Hubungan Resiliensi Matematik terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 819–826. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p819-826
Manalu, A. C. S., Manalu, S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas IX dalam Menyelesaikan Soal Materi Lingkaran. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 104–112. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.179
Rahmawati, N. S., Bungsu, T. K., Islamiah, I. D., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MA Al-Mubarok Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi Geogebra pada Materi Statistika Dasar. Journal On Education, 01(03), 386–395.
Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10066
Wilda, Salwah, & Ekawati, S. (2017). Pengaruh Kreativitas dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 134–144.
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891
Zulkarnaen, R. (2020). Konsepsi Siswa dalam Proses Pemodelan Matematis. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(2), 178–187.