Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal statistika berdasarkan level kemampuan siswa SMP kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.18513Kata Kunci:
Mathematical Problem Solving Ability, Qualitative Method, StatisticsAbstrak
The lack of students' mathematical problem solving abilities causes difficulties in solving problems, especially with statistical data. The research objective is to describe students' abilities in solving mathematical problems related to statistics. Qualitative methods are used as research methods. Participants who were taken as research subjects consisted of 80 class VIII students of SMPN 1 Parongpong. Subjects were divided into three groups, namely students with high abilities (10), students with moderate abilities (45), and students with low abilities (25). Data collection techniques used test questions in the form of student math problem solving tests and questions in the form of essay tests. The results showed that overall the students' mathematical problem solving abilities were in the high category, totaling 8 people with a percentage of 10% with a criterion score of less than 79.43. The ability to solve mathematical problems in the moderate category is 42 students with a percentage of 52.5% and an initial score of 36.56 to less than 79.43. On the other hand, there are 30 students in the low category with math problem solving abilities which have a percentage of 37.5%, and an initial score of less than 36.5.
Referensi
Bernard, M. (2015). Meningkatkan kemampuan komunikasi dan penalaran serta disposisi matematik siswa SMK dengan pendekatan kontekstual melalui game adobe flash CS 4.0. Infinity Journal, 4(2), 197–222. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/infinity.v4i2.p197-222
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh pembelajaran problem based learning dengan pendekatan metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Hidayah, S. (2016). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan langkah penyelesaian POLYA. 1(2010), 182–190. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379
Junika, N., Izzati, N., & Tambunan, L. R. (2020). Pengembangan soal statistika model pisa untuk melatih kemampuan literasi statistika siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 499–510. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.
Karim, A., & Nurrahmah, A. (2018). Analisis kemampuan pemahaman matematis mahasiswa pada mata kuliah teori bilangan. Jurnal Analisa, 4(1), 24–32. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2101
Karim, R. S. A., & Novtiar, C. (2021). Analisis kesulitan siswa SMK kelas X di kota bandung dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1465–1472. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1465-1472
Latifah, S. S., & Luritawaty, I. P. (2020). Think pair share sebagai model pembelajaran kooperatif untuk peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–46. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.641
Mudzakin, F. (2016). Perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis antara siswa yang mendapatkan metode problem based learning dengan metode discovery learning. Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika STKIP Garut: Tidak diterbitkan.
Nasution, Z. M., Surya, E., & Manullang, M. (2017). Perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa yang diberi pendekatan pembelajaran berbasis masalah dengan pendidikan matematika realistik di SMP negeri 3 Tebing Tinggi. Paradikma, 10(4), 67–78. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/paradikma/article/view/8688
Nursaadah, I., & Amelia, R. (2018). Analisis kemampuan pemahaman matematik siswa smp pada materi segitiga dan segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 157. https://doi.org/https://doi.org/10.46244/numeracy.v5i1.288
Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi SPLDV ditinjau dari kemampuan awal matematika. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771
Rohani. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematika siswa SMP Muhammadiyah-24 Aek Kanopan. 2(2), 19–27. https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/eduscience/article/viewFile/1008/994
Suratmi, S., & Purnami, A. S. (2017). Pengaruh strategi metakognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari persepsi siswa terhadap pelajaran matematika. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2), 183–194. https://doi.org/10.30738/.v5i2.1241
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa berdasarkan kemampuan awal matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Wilujeng, H., & Novitasari. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137–147. file:///C:/Users/HP/Downloads/461-1957-1-PB.pdf
Wulandari, M., & Setiawan, W. (2021). Analisis kesulitan dalam menyelesaikan soal materi barisan pada siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 571–578. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.571-578
Yuwono, Timbul, Mulya, Supanggih, & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan prosedur polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–44. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144
Zakiyah, S., Imania, S. H., Rahayu, G., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan penalaran matematik serta self-efficacy siswa SMA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 647. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p647-656.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif)

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.