Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.24782Kata Kunci:
Scientific approach Mathematical, communication skillsAbstrak
This study intends to determine the improvement of mathematical communication skills of grade VII students using a scientific approach. This study uses a quasi-experimental method. The population of this study is grade VII students, while the sample of this study is class VII-A as a control class and class VII-C as an experimental class in one of the junior high schools in Cimahi City. The research instrument used for the KKomM description test was four questions. The collected data was processed with descriptive statistics and IBM SPSS Statistics-25-assisted inferential statistics. This study shows that KKomM students who use a scientific approach are better than students who use ordinary learning.
Referensi
Annisa, F., Yantoro, & Suci, H. (2020). Strategi guru dalam pembelajaran aktif melalui pendekatan saintifik dalam mewujudkan pembelajaran abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Ariawan, R., & Nufus, H. (2017). Hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan kemampuan komunikasi matematis siswa. 231-Article 1(2), 82–91. https://doi.org/10.25157/.v2i1.765
Asnawati, S. (2017). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP dengan pembelajaran kooperatif tipe teams-gamestournaments. Euclid, 3(2), 561–567. https://doi.org/10.33603/e.v3i2.332
Atmojo, D. T. (2022). Analisis model Hybrid Learning terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa dalam pemecahan masalah materi bangun ruang. Skripsi, 40-49.
http://repository.unissula.ac.id/id/eprint/28072
Banawi, A. (2019). Implementasi pendekatan saintifik pada sintaks discovery/inquiry learning, based learning, project based learning. Biosel: Biology Science and Education, 8(1), 90-96. https://doi.org/10.33477/bs.v8i1.850
Dahliana, D., Setiawati, Sri, N., Rifma, R., & Taufina, T. (2020). Pengaruh pendekatan saintifik terhadap hasil belajar dalam pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Fitrianna, A. Y., & Anita, I. W. (2017). Pengembangan LKS berbasis Assessment for Learning (AFL) teman sejawat untuk kemampuan matematis siswa SMP. JURNAL E-dumath, 3(2), 101–109. https://doi.org/10.26638/je.454.2064
Furqoni, M. D. H., Rajagukguk, W., & Rangkuti, Y. M. (2023). Pengembangan media pembelajaran articulate storyline berbasis quantum learning untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan disposisi matematis siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 19–24. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2332
Hasanah, H., Nugraheni, P., & Purwoko, R. Y. (2020). Analisis kendala penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran barisan dan deret geometri. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 16–26. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.20663
Imran, N. A. (2018). Pengaruh pendekatan scientific terhadap kemampuan pelanaran dan komunikasi matematika. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 51-60. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/41
Kusuma, I. K. N., Putu, N., Astuti, E., Numertayasa, I. W., & Made, N. (2023). Lesson study untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam implementasi kurikulum merdeka. Jurnal of Education Action Research, 7(2), 192–200. https://doi.org/10.23887/jear.v7i2.51318
Matrahim, L. O. A., Suhar, S., Busnawir, B., & Arvyaty, A. (2019). Pengaruh pendekatan saintifik terhadap kemampuan pemahaman matematis siswa kelas VII SMP Negeri 10. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 150-154. https://doi.org/10.36709/jpm.v10i2.7248
Nashihah, U. H., Agama, I., & Negeri, I. (2020). Membangun kemampuan komunikasi matematis siswa dengan pendekatan saintifik. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 179–188. https://doi.org/10.21043/jmtk.v3i2.7193
Putri, A., Rindawati, W., Hutajulu, M., & Hendriana, H. (2018). Meningkatkan kemampuan komunikasi dan motivasi belajar matematis siswa SMP dengan menggunakan pendekatan reciprocal teaching. Jurnal Edukasi dan Sains Matemamatika, 11(1), 1–5. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v4i2.1453
Sumarmo, U. (2016). Pedoman pemberian skor pada beragam tes kemampuan matematik bahan ajar mata kuliah evaluasi pembelajaran matematika pada program magister pendidikan matematika. 2.
Tanjung, H. S. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. Jurnal MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.473
Wijayanto, Dwi, A., Fajriah, Nurul, S., & Anita, Wahyu, I. (2023). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada materi segi tiga dan segi empat. Radian Journal: Research and Review in Mathematics Education, 1(3), 127–134. https://doi.org/10.35706/rjrrme.v1i3.7153
Yanti, R., Laswadi, L., Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan pendekatan saintifik berbantuan geogebra dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa. AKSIOMA : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180–194. https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4399
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.