Pengembangan media pembelajaran dengan pendekatan saintifik menggunakan software geogebra
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i2.27227Kata Kunci:
Learning Media, Geogebra, Saintific ApproachAbstrak
his study aims to find out the process of learning media development, the feasibility of the learning media developed, the effectiveness of the learning media, and the obstacles encountered during the learning media development process. The method used in this study is the R&D (Research and Development) method by implementing the steps of the 4D development research model. The subjects in the study consisted of all students of class XI A and class XI B at one of the schools in Bandung. From the results of the feasibility test conducted by validators, practitioners, and students, it can be seen that the learning media is suitable for use in learning, namely 89% showing that the learning media is in the valid category
Referensi
Abdullah, A. (2017). Pendekatan dan model pembelajaran yang mengaktifkan siswa. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 45–62. https://doi.org/https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.45
Ain, N., & Huda, C. (2018). Pendekatan saintifik di sekolah dasar. Momentum: Physics Education Journal, 1–7.
Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, 2(1), 31–52. https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/sabilarrasyad/article/view/115
Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) Sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), 11–26.
Hidayat, W., & Sari, V. T. A. (2019). Kemampuan berpikir kritis matematis dan adversity quotient siswa SMP. Jurnal Elemen, 5(2), 242-252.
Krismadinata, K., Anwar, A., & Akbar, J. (2021). Pengembangan Training Kit kendali elektronik pada mata pelajaran mengoperasikan sistem kendali elektronik. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 18(1), 89-98.
Mashuri, S. (2019). Media pembelajaran matematika. Sleman : Deepublish.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c), 659–663. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2685
Nur, I. M. (2016). Pemanfaatan program geogebra dalam pembelajaran matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.
Nursidrati, N., Salahuddin, M., & Komalasari, L. I. (2023). Pengembangan media pembelajaran papan matriks pada materi perkalian matriks. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 223–228.
Polontalo, G., Resmawan, R., Zakiyah, S., & Abdullah, A. W. (2023). Dampak model pembelajaran contextual teaching and learning terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa pada materi segiempat. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 50-62.
Pertiwi, C. M., Fitriani, T., & Afrilianto, M. (2018). Relasi antara kemampuan pemecahan masalah matematik dan keaktifan belajar matematik siswa smp yang menggunakan pendekatan realistic mathematic education berbantuan geogebra. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 513-524.
Pertiwi, C. M., & Rohaendi, N. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematik dan productive disposition siswa sd (upaya peningkatan menggunakan pendekatan problem solving berbantuan microsoft mathematics). COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(1), 199–206. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/collase.v5i1.10100.
Prihadi, B. (2014). Penerapan langkah-langkah pembelajaran dengan pendekatan saintifik dalam kurikulum 2013. House Traning Implementasi Kurikulum 2013 Di SMPN 8 Kota Pekalongan, 4.
Rahmah, N. R. (2022). Pengembangan E-LKPD berbasis kontekstual dengan menggunakan liveworksheets pada materi bangun ruang sisi datar kelas VIII SMP Datok Sulaiman Palopo (pp. 1–177). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.
Sibuea, A. R., & Sukma, E. (2021). Analisis langkah-langkah pendekatan saintifik pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar menurut para ahli. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2344–2358. https://www.ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/3755
Suja, I. W. (2019). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran. Lembaga Pengembangan Pembelajaran Dan Penjaminan Mutu (Lpppm) Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 5–10.
Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development For Training Teachers Of Exceptional Children: A Sourcebook.
Wiyartimi, W. R. (2010). Diagnosis kesulitan belajar matematika siswa pada materi trigonometri rumus-rumus segitiga di kelas X SMA Negeri 50 Jakarta. Jurnal Matematika, Aplikasi Dan Pembelajarannya.
Yanti, R. P. (2021). Rahasia memahami limit title. Yayasan Pendidikan Cendekia Muslim.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.
Yusdiana, B. I., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan penalaran matematis siswa SMA pada materi limit fungsi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 409-414.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.