Learning trajectory menggunakan model pembelajaran discovery learning pada materi barisan aritmetika

Authors

  • Renti Rengganis IKIP SILIWANGI
  • Wahyu Hidayat IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i3.25033

Keywords:

Learning Trajectory, Discovery Learning, Arithmetic Sequence

Abstract

This research aims to produce learning trajectory by using discovery learning model on arithmetic sequence material. Researchers used the design research method which has three stages, namely preliminary design, design experiment, and retrospective analysis. This research was conducted at SMA Al Bidayah Batujajar on class X-1 students consisting of 20 students. Based on the results of the research, a learning trajectory was obtained that could help students understand the concept of arithmetic sequence consisting of activities to understand number patterns, identify differences and nth terms, discover the concept of arithmetic sequence, and apply the concept of arithmetic sequence in real life. The results of the learning experiment using the discovery learning model can help students improve their understanding of the concept of arithmetic sequence.

References

Annisa, W. N., Nurfitriyanti, M., & Masruroh, A. (2023). Pengaruh kecerdasan intrapersonal terhadap pemahaman konsep matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.12659

Aulia, F. (2020). Peningkatan kemampuan koneksi matematis melalui penerapan model discovery learning pada siswa kelas viii SMP. In Pengembangan Media Gambar Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia.

Elvadola, C., Lestari, Y. D., & Kurniasih, T. I. (2018). Penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam meningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 21–28. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v4i1.732

FAJRI, Z. (2019). Model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan prestasi belajar siswa SD. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 7(2), 64–73. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478

Falah, M. F., Marhayati, M., & Fa’ani, A. M. (2022). Pola barisan aritmatika pada ketukan irama gending lancaran dalam kesenian alat musik gamelan tembung dolanan. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 87–102. https://doi.org/10.33387/dpi.v11i1.4161

Fazriansyah, M. F. (2023). Efektivitas model discovery learning terhadap kemampuan komunikasi matematik peserta didik. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(2), 275–283.

Fikri, M., Arjudin, A., Hikmah, N., & Kurniati, N. (2022). Analisis kesalahan siswa dalam mengoneksikan konsep matematika pada materi pola bilangan kelas viii MTS dakwah islamiyah putra nurul hakim kediri tahun ajaran 2018/2019. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(3), 679–690. https://doi.org/10.29303/griya.v2i3.184

Indartiningsih, D., Sukartiningsih, W., & Mariana, N. (2024). Rencana pembelajaran matematika berdasarkan lintasan belajar menggunakan model pengembangan plomp dan gravemeijer & cobb. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 24(1), 1–24.

Karim, R. S. A., & Novtiar, C. (2021). Analisis kesulitan siswa smk kelas x di kota bandung dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1465–1472. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1465-1472

Kusuma, J. W., Nur, M., Prabawati, A. T., Zaenuri, Rochmad, & Pujiastuti, E. (2022). Pengaruh model guide discovery learning terhadap kemampuan koneksi matematis siswa SMP materi bangun ruang sisi datar. Prosiding Seminar Nasional Pescasarjana, 557–561.

Marella Devi Shabrina, S. F. (2024). Pengembangan hlt menggunakan pendekatan pmri pada materi barisan dan deret aritmetika menggunakan konteks rumah limasan. Seminar Nasional Avoer, 3, 185–197. http://eprints.ukmc.ac.id/1151/1/PROSIDING SEMINAR AVoER 9_2017-MARIA NUR AENI.pdf

Meirida, U., Johar, R., & Ahmad, A. (2021). Pengembangan lintasan belajar limas untuk mengembangkan kemampuan spasial siswa melalui pendidikan matematika realistik berbantuan GeoGebra. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 16(1), 1–18. https://doi.org/10.21831/pg.v16i1.36157

Ramury, F., Hartono, Y., Ilma, R., & Putri, I. (2015). Pembelajaran pecahan senilai dengan bermain lego. Didaktik Matematika, 2(1), 1–10.

Sekarsari, F. D. F. P., Wicaksono, A. G., & Sarafuddin. (2023). Analisis model pembelajaran discovery learning pada pembelajaran matematika sekolah dasar. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 3(1), 213–225. https://doi.org/10.46229/elia.v3i1.648

Shiddiq, N. F., & Herman, T. (2024). Analisis learning obstacle siswa kelas xi pada materi barisan dan deret. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 37–46.

Simamora, N. I. (2021). Pengembangan lintasan belajar pokok bahasan segitiga dengan pendekatan pendidikan matematika realistik kelas VII di MTS negeri 1 padang Sidimpuan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung 2 (Sendiksa 2)., 12, 49–58.

Wulandari, S. P. (2016). Menciptakan kemandirian belajar siswa melalui pembelajaran berbasis discovery learning dengan assessment for learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 226–232.

Downloads

Published

2025-05-31

Issue

Section

Articles